Hlavní obsah

Fólie na oknech v boji s vedrem? Na toto je třeba dbát

Venku je vedro k padnutí, ale když přijdete k autu, zaparkovanému celý den na slunci, je uvnitř sauna. Co s tím dělat, nemůžete-li parkovat ve stínu? Jednou z možností se může jevit instalace fólií na okna, které dovnitř propustí méně světla a tepla. Jenže jsou věci, které je třeba neopomenout.

Foto: Profimedia.cz

Prodejci fólií na okna aut inzerují, že taková úprava dokáže snížit tepelnou propustnost oken. (Ilustrační foto)

Článek

Že se interiér auta v létě ohřívá na extrémní teploty, není novinkou. Skrz plech karoserie a okna dokáže letní slunce v autě bez problému vytvořit výheň o 50, ale i 70 stupních Celsia, a to již během pár minut.

Firmy, které se zabývají prodejem a instalací fólií na okna aut, nezřídka inzerují své produkty i tímto směrem. Ovšem když už se pro něco takového rozhodnete, je třeba mít na paměti několik důležitých věcí, abyste bez problému prošli „technickou”.

Bez atestu na STK neprojdete

Předně na auta je možné nalepit jen fólie, které jsou schválené pro použití na autosklech. Označuje to tzv. schvalovací značka s nápisem ATEST 8SD.

Druhý klíčový aspekt je propustnost světla, která je předpisem EHK č. 43 stanovena pro čelní sklo a přední boční okna. Celková propustnost světla nesmí být nižší než 70 %.

Foto: Milan Lažanský, Právo

I nezatmavená okna aut mají nějaké tónování, které snižuje propustnost světla, jako na tomto Volvu XC40.

Taková propustnost je okem stěží viditelná a řada tónování autoskel z výroby – nikoliv zatmavení u zadních oken, které automobilky nabízejí jako příplatek, ale jen lehké zbarvení skel – se této hranici už může blížit.

„Celková propustnost” znamená, že se „sčítá” tónování autoskla od výrobce s případnou fólií a výsledek nesmí znamenat nižší než uvedenou propustnost. Pokud je to potřeba, při technické kontrole se propustnost skla měří; každá stanice musí být vybavena schváleným měřicím přístrojem.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Řada automobilek nabízí zatmavení mezi příplatky, ale z legislativních důvodů jen od B-sloupků dozadu, jako např. u tohoto Citroënu C5 Aircross.

Trochu odlišná je situace u čelního skla. Podle starších stanovisek ministerstva dopravy nesmí být čelní sklo upraveno jakoukoliv dodatečnou fólií, a to ani čirou. Ovšem zatmavený pruh na horní konec čelního skla, opět samozřejmě s příslušným atestem, instalovat možné je. Řekli nám to Jiří Rejmon z Profesní komory STK a Jiří Malec z DEKRY.

Pokud váš vůz nesplní některý z těchto požadavků, je to na STK považováno za závadu typu B, tedy „vážnou”, a dostanete červenou nálepku jen na třicet dní. Během nich je třeba chyby napravit, tj. v praxi odstranit nevyhovující fólie, a dostavit se na opakovanou prohlídku.

Instalace není drahá

Chcete-li si auto dovybavit fóliemi, máte v podstatě dvě možnosti, jak to udělat. Buď vůz svěříte specializované firmě, která fólie na okna nalepí; ceny se pohybují samozřejmě podle velikosti auta a počtu oken. Začínají okolo 2500 korun za ta nejmenší auta s tím, že na přední boční okna se dodatečné fólie standardně nelepí.

Druhá možnost je nalepit si fólie svépomocí. V takovém případě je třeba si připravit zhruba od tisícovky za samotné fólie a pár hodin práce. Na nalepení fólií ale samozřejmě nedostanete žádnou záruku. A požadavky STK na takto upravená okna jsou v obou případech stejné.

Foto: Profimedia.cz

Instalaci můžete buď svěřit specializované firmě, nebo se do ní pustit svépomocí podle instrukcí dodaných s fóliemi.

Bude s fóliemi v autě chladněji? Třebaže to firmy, zabývající se fóliemi na autoskla, inzerují, na naše dotazy zatím neodpověděly. A při STK se nic takového neměří.

Selským rozumem můžeme dojít leda k závěru, že pokud necháte nalepit fólie jen na malá zadní okénka městského hatchbacku, efekt bude s největší pravděpodobností menší, než pokud je instalujete na střešní okno a všechna zadní boční okna velkého kombíku či SUV.

Související témata:

Výběr článků

Načítám