Článek
Nový Focus RS vyzařuje sílu, sportovní styl a jistotu hodnou nefalšovaného vozu Ford RS. Nepřehlédnutelné detaily sportovního stylingu ve spojení s řadou dílčích úprav udělují automobilu pevný, sebejistě „rozkročený“ postoj a slibují dramatické svezení.
Vůz, který je k vidění na londýnském autosalonu, do značné míry naznačuje podobu budoucího sériového modelu. Vývojové práce nicméně pokračují i nadále, takže před zahájením sériové výroby může ještě dojít k dílčím změnám.
Automobil je vyveden ve speciálním světlezeleném odstínu s metalickým efektem. Tato neobvyklá barva představuje moderní interpretaci laku „Le Mans Green“, který byl v sedmdesátých letech minulého století spjat s vozy Escort RS 1600.
:. Zelený lak odkazuje na závodní minulost Fordu. Foto: Ford
Zastavme se ještě třeba u linie střechy Focusu RS. Ta přechází do speciálního, dvojdílného, zadního spoileru černé barvy, určeného výhradně pro verzi RS. Svým designem tento aerodynamický prvek odkazuje jak na slavné modely RS z let minulých, tak na úspěšný soutěžní speciál Focus RS WRC, který byl ostatně inspirací pro tento nový silniční model.
Sportovní interiér
Interiér vozu pokračuje ve stejném duchu jako jeho dramatická vnější podoba. Dominantním prvkem jsou zde sportovní sedadla Recaro s výrazným anatomickým tvarováním, speciálně navržená a vyrobená tak, aby poskytovala vynikající vedení těla i při temperamentní jízdě.
Barva čalounění ladí s vnějším lakem karosérie, na exponovaných místech nechybí kůže a opěradla zdobí vyšitá loga „RS“ a „Recaro“.
I v interiéru ty nejmenší detaily neustále připomínají řidiči, že sedí ve výjimečném provedení Fordu Focus – ať se již jedná o hlavici řadicí páky, sportovní tříramenný volant s logy „Ford“ a „RS“ nebo hliníkové pedály.
:. Sportovní sedadla Recaro vypadají výtečně. Foto: Ford
Sportovní pracoviště řidiče doplňuje trojice přístrojů z Fordu Focus ST: ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje našly své místo pod společným krytem v horní části palubní desky a jsou natočeny směrem k řidiči.
Silné srdce dopované turbodmychadlem
Srdcem zcela nového Fordu Focus RS je speciálně vyvinutá verze řadového pětiválce Duratec 2,5 l, přeplňovaného turbodmychadlem. Motor byl výrazně přepracován s ohledem na požadované parametry. Cílové hodnoty jsou vskutku impozantní: výkon 220 kW (300 koní) a točivý moment 410 Nm.
Srdcem zcela nového Fordu Focus RS je speciálně vyvinutá verze řadového pětiválce Duratec 2,5 l, přeplňovaného turbodmychadlem. Motor byl výrazně přepracován s ohledem na požadované parametry. Cílové hodnoty jsou vskutku impozantní: výkon 220 kW (300 koní) a točivý moment 410 Nm.
Tohoto nárůstu nebylo dosaženo pouhým přeprogramováním řídicí jednotky motoru nebo zvýšením plnicího tlaku turbodmychadla. Inženýři pověřeni vývojem pohonné jednotky pro Focus RS vyvinuli nové vačkové hřídele, přepracovali hlavu válců a beze změn nenechali ani plnicí a sběrné potrubí.
Na vývoji nového Fordu Focus RS se stále pracuje, nicméně první testy jízdních výkonů vypadají velmi slibně: akcelerace z 0 na 100 km/h by měla trvat méně než šest sekund.
Revoluce v trakci? Nechme se překvapit...
Při vývoji Fordu Focus RS se vývojový tým zaměřil kromě jiného na odstranění problémů s trakcí, kterým někdy čelí velmi výkonné vozy s pohonem předních kol.
Díky řadě inovací, vyvinutých na základě zpětné vazby od majitelů dřívějších sportovních vozů Ford, dosáhli specialisté stanovených cílů v oblastech trakce, ovladatelnosti a citlivosti řízení i bez použití nákladného, těžkého a prostorově náročného pohonu všech čtyř kol.
Díky řadě inovací, vyvinutých na základě zpětné vazby od majitelů dřívějších sportovních vozů Ford, dosáhli specialisté stanovených cílů v oblastech trakce, ovladatelnosti a citlivosti řízení i bez použití nákladného, těžkého a prostorově náročného pohonu všech čtyř kol.
Nový Ford Focus RS je vybaven inovativním předním zavěšením „RevoKnuckle“, které potlačuje přenos točivého momentu do řízení, což nezřídka bývá Achillova pata silných vozů s předním pohonem.
S tímto jevem se lze setkat při intenzivní akceleraci nebo v zatáčce s nerovným povrchem, když točivý moment na hnaných kolech zvítězí nad přilnavostí. Projevuje se jako náhlá otáčivá síla ve volantu a obzvláště patrný bývá u vozů se širokými pneumatikami a samosvorným diferenciálem.
:. I přes řadu technických i designových odlišností bude Focus RS vznikat spolu s dalšími modely Focus na výrobní lince v německém Saarlouis. Foto: Ford
:. I přes řadu technických i designových odlišností bude Focus RS vznikat spolu s dalšími modely Focus na výrobní lince v německém Saarlouis. Foto: Ford
Ve Focusu RS spolupracuje systém RevoKnuckle se samosvorným diferenciálem Quaife, vybaveným funkcí samočinného přerozdělování točivého momentu. „Výsledkem je lehká konstrukce, která zajistí takovou kombinaci silné trakce a precizního směrového vedení, jakou si u vozu s pohonem přední nápravy dosud nikdo nedokázal představit. Věříme, že jsme zvolili správně,“ uzavírá Capito.
Speciální verze elektronické stabilizace
Pro Focus RS byla vyvinuta speciální verze elektronického stabilizačního systému ESP. Ta umožňuje i při zapnuté stabilizaci velmi sportovní styl jízdy. Díky pečlivě odladěnému podvozku a čitelnému chování vozu v mezních situacích se odborníci Fordu nicméně rozhodli umožnit řidiči úplnou deaktivaci systému ESP, což přijde vhod zejména při jízdě na závodním okruhu nebo jiné uzavřené trati.