Článek
Ještě v roce 2012 stovky řidičů kamionů hledaly práci, za dva roky poté se však začala situace rapidně obracet. A tento stav trvá dodnes.
„Na evropském trhu ubude do roku 2026 čtvrtina řidičů kamionů. Toto povolání přestává být pro mladé lidi atraktivní a starší řidiči odcházejí do důchodu. Dříve nové řidiče produkovala armáda,“ konstatoval Vlastislav Čech z ČSAD Uherské Hradiště.
Demotivují pokuty a nedostatek zázemí
Mladé od volantu odrazují práce o víkendech a také četná omezení, kontroly a represe na evropských silnicích vůči kamionům. „Než řidič dojede do Francie, je i několikrát zastavený a často se to neobejde bez pokuty, což je demotivující,“ dodal Čech.
Rakousko tvrdě trestá řidiče, za rychlost hrozí i vězení
„Není dost odstavných ploch. Nemáte kde zaparkovat, a přitom vás pak při kontrolách deptají kvůli povinné přestávce. Jenže jak mám zastavit, když není kde? Pokutu dostanete i zpětně. V přepočtu běžně pět deset tisíc korun,“ potvrdil Právu pětapadesátiletý řidič Pavel V., který jezdí nejčastěji do Francie pro středočeskou speditérskou firmu.
Řidiči musí mít pravidelná školení, takzvaný profesák, a u některých přeprav i další certifikáty. „Pokud šofér přepravuje nebezpečné chemikálie, respektive hořlaviny, je k tomu nutné mít také speciální školení,“ dodal šéf autoškoly v Praze-západ a šofér kamionu Milan Werner.
Po půlroce 50 tisíc odměna
Logistické firmy se snaží řidiče kamionů nalákat nejen na platy kolem 50 až 60 tisíc korun měsíčně hrubého, ale také na řadu výhod.
„Garantovaná čistá mzda 2000 Kč denně. Inflační příplatek 15 % k čisté mzdě navíc. Příspěvek na pohonné hmoty ve výši 20 %, 10 000 Kč na dovolenou a 10 000 Kč na Vánoce, věrnostní prémie. Plná náhrada nákladů na cestu do práce, náborový příspěvek 50 000 Kč po šesti měsících,“ vyjmenovává například ostravská společnost Airsped na portálu Volnamista.cz.
Přepravní firma z Velké nad Veličkou zase v náboru slibuje pro pravidelné trasy z Česka do Belgie a zpět víkendy doma.
Kamioňák šokoval policisty, řídil dvacet hodin v kuse
„Jezdíme od pondělí do pátku, ale v případě zájmu se dá domluvit turnusově. Tahače máme DAF 2018 a Ford 2023. Návěs plachta. Destinace převážně Německo a střed Evropy. Výplata 2400 až 2500 Kč čistého/den podle typu destinací. Parkování možné v místě bydliště v okolí Prahy, Kolína, Hradce Králové,“ uvádí v nabídce na webu volnamista.cz firma EKO-Electric.
Mnohé společnosti lákají řidiče náklaďáků na rozšíření kvalifikace.
Například mladoboleslavská pobočka DHL zdůrazňuje: stačí jen řidičská skupina C, vše ostatní zařídíme. Nabízí třicetitisícový náborový příspěvek, čtyřicet tisíc za dohození dalšího řidiče a tankování za zvýhodněné ceny i pro rodinu.