Článek
Automobilka Toyota sice bývá kritizována kvůli pomalému přechodu na elektromobilitu, to však neznamená, že by se nesnažila chránit klima jinými způsoby. A jeden z nich aktuálně testuje na prototypu svého závodního vozu s motorem upraveným na spalování vodíku.
Základem nové technologie jsou speciální filtry, které jsou umístěny v přední části vozu a jejich úkolem je zachycovat ze vzduchu CO2. Aktuální testy přitom měly podle Toyoty naznačit, že novou technologii bude možné použít i na klasické spalovací motory. Podle studií by se pak motory mohly stát dokonce uhlíkově negativní, nikoliv pouze neutrální.
Jednou z předností nové technologie je skutečnost, že nepotřebuje žádný zdroj energie. Poté co filtry zachytí oxid uhličitý, je látka za využití tepla z motoru přeměněna na kapalinu, se kterou je možné dál pracovat. Technologie tak může bez problému pracovat i se současnými spalovacími motory.
Vodíková Honda FCX Clarity předběhla svou dobu. Představila se před 15 lety
Vize Toyoty počítá s nasazením filtrů v běžných automobilech, které by tak za jízdy mohly zachycovat oxid uhličitý a zlepšovaly by za jízdy kvalitu ovzduší. Do realizace této myšlenky v běžném provozu ale zbývá ještě pořádný kus cesty.
Filtry totiž v současnosti zachytily asi 20 gramů CO2 po najetí zhruba 20 kol, přičemž každé měřilo asi 4,6 km.
Motory spalující fosilní paliva ale běžně vytvářejí kolem 8,887 gramu CO2 na galon paliva, což je asi 3,8 litru paliva, jak uvádí Carscoops.
Větší filtry by zachytily větší množství CO2, dostat je do osobních vozů ale nebude snadné. Jako pravděpodobnější řešení se tak zdají spíše nákladní vozy.
Problémů je ale více. Během testování bylo například nutné měnit filtr při každé zastávce v boxech, což vede k vyšší tvorbě odpadu. Proces navíc probíhal ručně.
Otázkou je také další zpracování kapaliny, která obsahuje zachycený oxid uhličitý.