Článek
U všech dnešních elektromobilů platí, že jízda po dálnici, zejména vyššími rychlostmi, saje energii z baterie závratným tempem. Fiat ovšem dokázal dosáhnout toho, že jeho elektrická „pětistovka“ při jízdě energii nespotřebovává.
Vynalezl perpetuum mobile? V žádném případě. Jak auto, tak i silnice jsou totiž upravené pro indukční nabíjení za jízdy. Technologie je nazvaná Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT, česky Dynamický bezdrátový přenos síly).
Kousek silnice v uzavřeném testovacím areálu v italském Chiari má v asfaltu uložené indukční cívky, kterými posílá energii do prototypů vozidel, vybavených přijímači této energie.
Energie putuje rovnou do elektromotorů, nikoliv do baterie, což znamená, že vozidla nespotřebovávají energii uloženou v bateriích. Efektivita takovéhoto přenosu energie je podobná jako při rychlonabíjení u klasického stojanu. Pro menší ztráty systém pracuje se stejnosměrným proudem.
Cílem je samozřejmě dosáhnout delší životnosti baterie tím, že se sníží frekvence rychlonabíjení, možnost osazovat auta menšími, a tudíž levnějšími a lehčími bateriemi, a potlačení obavy z nedostatečného dojezdu.
Test Fiatu 500e: Když máte rádi hezké detaily
Testy ukázaly, že problémem na palubě vozu není ani magnetické pole. A protože nikde nejsou žádné odhalené kovové prvky, silnici je bezpečné normálně přecházet.
„Náš dlouhodobý strategický plán s názvem Dare Forward 2030 je založen na premise přinášení nejmodernějších technologií pro svobodu mobility všem a tento projekt je esencí toho, kam jako společnost směřujeme,“ nechala se slyšet Anne-Lise Richardová, šéfka globální obchodní jednotky pro e-mobilitu u koncernu Stellantis.