Hlavní obsah

Fiat slaví 120 let, patří k nejstarším automobilkám na světě

Fabbrica Italiana Automobili Torino, neboli Italská automobilová továrna v Turíně, vznikla 11. července 1899 a během dlouhé historie v ní vždy patřilo hlavní slovo rodině Agnelliů. A to platí i dnes, kdy je součástí skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Foto: Fiat 6x

Fiat 500 De Luxe (1968-1972)

Článek

Fabbrica Italiana Automobili Torino neboli Italská automobilová továrna v Turíně vznikla 11. července 1899 a během dlouhé historie v ní vždy patřilo hlavní slovo rodině Agnelliů. A to platí i dnes, kdy je součástí skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Turínský výrobce aut značky Fiat byl nejprve jen jednou z mnoha firem, které se snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se ale stal největší italskou automobilkou. Ve 20. letech Fiat poprvé ukázal, v čem je jeho síla - malá auta. V roce 1925 představil model 509 s motorem o obsahu necelého litru, kterého se během čtyř let vyrobilo na 90 tisíc kusů.

Foto: Fiat

Fiat 500 Topolino

Skutečná revoluce ale přišla v roce 1936, když se na silnicích v Itálii a brzy i v dalších evropských zemích objevil maličký Fiat 500 Topolino. Toto dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny vyjelo za tu dobu přes půl milionu těchto vozítek.

Podobně dlouhověké byly i další malé fiaty - ať už druhá generace pětistovky vyráběná mezi lety 1957 a 1977 (vyrobilo se jich přes 3,5 milionu) nebo poněkud větší Fiat 600. Ten se poprvé představil v roce 1955 a v rodné Itálii sjížděl z výrobních pásů 15 let.

Foto: Fiat

Fiat 500 (1957-1960)

"Šestistovka" ale vznikala i v Argentině, Španělsku, Německu či Jugoslávii - právě tam pod označením Zastava 850 vyrobili v roce 1985 poslední. S výrobou svých modelů v zahraničí má Fiat vůbec bohaté zkušenosti, už na začátku 20. století se vyráběly jeho vozy například v USA, mezi válkami montovali modely Fiat 508 a 514 také v pražské továrně Walter.

Toto je pět nejstarších automobilek světa. Nechybí český klenot

Na přelomu 60. a 70. let pomáhala italská továrna stavět na kola také Sovětský svaz, kde vybudovala VAZ, výrobce vozů Lada. První lady vznikly na základě Fiatu 124, prvního turínského auta, které získalo prestižní titul evropského Auta roku.

Foto: Fiat

Fiat 124 Special

Po čtyřdveřovém sedanu ocenili motorističtí novináři na starém kontinentě ještě osm fiatů, což automobilku řadí do čela pomyslného žebříčku. Mezi oceněnými vozy byly hlavně malé automobily, ať už Fiat 127, Uno a jeho nástupce Punto nebo nová „pětistovka”, postavená na základě také oceněné druhé generace Pandy.

Foto: Fiat

Fiat Punto první generace

Právě obrácení pozornosti zpět k malým vozům znamenal pro Fiat na začátku 21. století záchranu doslova na poslední chvíli. Během 90. let se totiž automobilka dostala do hluboké krize a z miliardových dluhů se chtěla dostat mimo jiné s pomocí amerického koncernu General Motors.

Ten ale v roce 2005 zaplatil dvě miliardy dolarů, jen aby nemusel koupit automobilovou divizi Fiatu. Automobilka pak pod vedením nového managementu v čele s loni zesnulým Sergiem Marchionnem nakonec přestála nejhorší.

Foto: Fiat

Novodobý Fiat 500, který dostal ocenění Auto roku 2008

Vedle poměrně úspěšných modelů, jako byly Grande Punto nebo Bravo druhé generace, v roce 2008 představila reinkarnaci legendární „pětistovky”, která se stala základním kamenem dnešní nabídky Fiatu.

Kromě dvoudveřové městské „stylovky”, která existuje i jako elektromobil, dostaly podobnou veselou tvář také marketingově příbuzné modely - MPV 500L, vyráběné v Srbsku, nebo SUV 500X, které sdílí technický základ s Jeepem Renegade.

Koncern Fiat, kam patří mimo jiné i značky Alfa Romeo, Lancia a Abarth, je dnes součástí společnosti Fiat Chrysler Automobiles, zkráceně FCA. Tato společnost vznikla v roce 2014 sloučením s Chrysler Group LLC, kam patří kromě Chrysleru také značky Dodge, Jeep a RAM, ostrá divize SRT a výrobce součástek a příslušenství Mopar.

Související témata:

Výběr článků

Načítám