Článek
Na seznam aut, která by se, nebýt koronaviru, představila na ženevském autosalonu, právě přibyl nový Fiat 500e. Odhalil se prostřednictvím internetu na zcela nové, pouze pro elektromobily postavené platformě.
Je novou generací pouze elektrické varianty 500e; o konvenční variantě nepadlo v tiskové zprávě ani slovo a nejspíš s ní Fiat nepočítá. Bude se vyrábět v Turíně. A třebaže vypadá jako facelift, neboť řada prvků je stejná, vůz má o 2 cm větší rozvor náprav a o 6 cm větší délku než dosavadní 500e.
Tohle měl nabídnout ženevský autosalon, ale koronavirus byl proti: 15 důležitých premiér
Design kombinuje retro prvky s modernou jako odcházející vůz, avšak nová přední světla dodávají vozu trochu odměřenější pohled. Všimněte si také linky kolem celé karoserie a blízko zapuštěné kliky dveří.
Vzadu vidíme nová světla, která připomínají písmeno C ve své vnější a E ve své vnitřní části. A třebaže tento vůz má plátěnou skládací střechu, kabriolet to není - sloupky a rámy oken jsou pevné.
V interiéru vidíme novou palubní desku s 10,25” displejem, který vypadá jako tablet v držáku, jak je dnes moderní. Klimatizace se ovládá tlačítky v tenké řadě, namísto velkého panelu. A díky nové platformě tu je taky plochá podlaha.
Zajímavostí je, že dost pravděpodobně je nová 500e autem s největším počtem nápisů jména automobilky na světě. Podívejte se na sedačky a plátno střechy - slovo FIAT je tu napsáno nesčetněkrát. Naopak na přídi a volantu stojí jen „500”.
Novinka má pod kapotou elektromotor o 120 koních, který čerpá energii ze 42kWh baterie v podlaze. Zrychlení na stovku je 9 sekund a nejvyšší rychlost je 150 km/h. Baterie má stačit na 320 km dojezdu dle metodiky měření WLTP a vůz zvládá rychlonabíjení až 85kW stejnosměrnou nabíječkou; to se na 80 procent dobije za 35 minut.
Samozřejmostí je spousta jízdních asistentů jako autonomní nouzové brzdění, hlídač mrtvých úhlů, asistent jízdy v pruzích nebo adaptivní tempomat. Vůz má také tři jízdní režimy, Normal, Range a Sherpa. Ten poslední cílí na co největší dojezd na úkor komfortu posádky.
Již nyní je možno vůz objednávat, a to ve speciální, plně vybavené a pětisetkusové edici First, tedy „první”. Cenu známe zatím jen v eurech - je to 37 900, tedy 960 tisíc korun.
Tři unikáty
Fiat také odhalil rovnou tři specialitky, které existují pouze po jednom kuse. Vznikly ve spolupráci s firmami Giorgio Armani, Bvlgari a Kartell, které pětistovku poupravily podle vlastního vkusu.
První specialitka je 500e Giorgio Armani, která zaujme zejména logem GA v kolech. Za zmínku však stojí také laserové gravírování do karoserie, které má texturu jejího povrchu co nejvíce přiblížit textilii. Barva karoserie navíc obsahuje oxid titanu a údajně absorbuje znečištění ze vzduchu.
Druhá speciální pětistovka v pořadí je B.500, vytvořená firmou Bvlgari. Zajímavá je svou perleťovou zlatou barvou, v níž je přimíchán zlatý prach z odpadu z práce se zlatem při výrobě šperků. Barevné obložení interiéru zase využilo starší hedvábné šály této značky.
A konečně, 500e Kartell je nejzajímavější tím, že různé materiály odívá do totožné modré barvy a pro výrobu velikého množství drobných součástek zvenčí byl využit recyklovaný polykarbonát. Uvnitř je to zase polypropylen recyklovaný na plasty a látky jsou vyrobené z recyklovaného polyesteru.