Hlavní obsah

Fiat chystá velkou modernizaci, během pěti let uvede čtyři důležité novinky

Fiat zahájí velké oživení nabídky s novým malým hatchbackem v roce 2023, po kterém budou během tří let následovat tři crossovery.

Foto: Fiat (4x)

Koncept Fiat Centoventi

Článek

Současné portfolio Fiatu stárne. Za současný model lze označit v podstatě jen elektrický 500e. „Pětistovka” se spalovacím motorem je na trhu od roku 2007, panda od 2011, rodinné 500L se prodává od roku 2014, odvozený crossover 500X od 2016, stejně jako tipo.

Nyní, když je italská značka součástí obrovské skupiny Stellantis, se však chystá velká obměna nabídky. V rozhovoru pro britský Autocar ji nastínil šéf značky Olivier François.

Chystaná produktová ofenziva přichází po deseti letech malých investic od bývalého vlastníka Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Pod Stellantisem má mít nyní Fiat peníze potřebné k vybudování komplexnější řady.

Od městských aut po pick-upy. Stellantis plánuje čtyři elektrické platformy

AutoMoto

Italská značka bude mít portfolio až deseti základních modelů, včetně čtyř lehkých užitkových vozů, modelu Strada pouze pro Jižní Ameriku a pěti globálních vozů. Mezi ně bude patřit ikonický Fiat 500, příští rok se přidá vůz segmentu B a tři crossovery.

Designový jazyk čtyř nových modelů je již jasně daný, potvrdil François s tím, že minimálně dva z vozů budou výrazně ovlivněny konceptem Centoventi z roku 2019.

Koncept Fiat CentoventiVideo: Fiat

„Naším sourozencem ve skupině Stellantis je Citroën. Máme odlišnou historii, ale jsme dvě lidové značky a hodně toho sdílíme. Myslím, že zajímavé je, že můžeme trh rozdělit podle velikosti. Můžeme být specialistou na menší vozy a Citroën pak bude mít větší legitimitu pokrýt segment D – a samozřejmě dojde k nějakému překrytí uprostřed,“ prozradil François, že Fiat se stejně jako dnes ani v budoucnu nechystá výš než do kompaktního segmentu.

Nástupce punta

Prvním novým fiatem bude v příštím roce malý hatchback segmentu B, tedy soupeř pro Škodu Fabia či Hyundai i20. Bude mít „velikost punta, ale nejmenuje se Punto,“ řekl François s odkazem na oblíbený model Fiatu, který byl v roce 2018 po 25 letech a třech generacích stažen z prodeje.

Je pravděpodobné, že přijede jako hybridní a plně elektrický vůz, protože Fiat předběžně přistoupí k tomu, aby byl nejpozději do roku 2027 v Evropě plně elektrický.

Fiat bude v Evropě od roku 2027 prodávat jen elektromobily

AutoMoto

„Rozhodně sázíme na elektřinu pro Evropu,” řekl. „Na každém novém autě budeme postupně nabízet elektrické verze a v určitém okamžiku na elektromobily zcela přejdeme.”

„Fiat by měl být lidovou Teslou, elektrický pro všechny. Je jasné, že potřebujeme, aby se náklady na elektrifikaci snížily. Do roku 2027 budeme připraveni, ale možná dříve. To bude záviset na ceně. Chci, abychom byli první masově prodávanou značkou, která bude pouze elektrická.“

Otázkou zůstává, jakou platformu pro nástupce punta Fiat využije. Nabízí se současný současný základ CMP, který nabídne i elektrickou variantu stejně jako u Peugeotu 208 a Opelu Corsa, protože Stellantis svou zcela novou platformu STLA pro menší vozy nezačne používat nejdříve do roku 2026.

Druhou možností je ovšem i vlastní platforma, na které stojí dnešní elektrický Fiat 500e.

Dvě legendy

Dva nejznámější fiaty, 500 a panda, budou pokračovat, potvrdil François. „Máme dvě ikony. 500 je jedna a funguje úžasně. V lednu to byl nejprodávanější elektromobil v Německu. Vedle 500 a 500X je tu ještě prostor pro něco víc, něco elegantního a městského,” řekl.

Stárnoucí Fiat Panda má na trhu vydržet ještě čtyři roky

AutoMoto

„Druhou je Panda. Originál z osmdesátých let je stále ikonický. Nejen tvarem, ale také minimalistickým přístupem. Méně je více. Právě tím byl koncept Centoventi inspirován a minimálně pár takových vozů uvidíte,” uvedl šéf Fiatu a naznačil tak, že s legendárními jmény mohou dorazit i tři chystané crossovery.

„Vrátíme se k nejrelevantnějším segmentům. Nyní máme pouze 500X. Mým cílem je mít tři,” řekl François.

Související témata:

Výběr článků

Načítám