Hlavní obsah

Ferrari zvažuje návrat manuální převodovky, ale jen pro výjimečné modely

3:16
3:16

Poslechněte si tento článek

Italský výrobce supersportovních vozů Ferrari se s manuálními převodovkami rozloučil již v roce 2012, protože nebyly schopné držet krok s požadavky na výkon. V budoucnosti by se však mohly vrátit, ovšem pouze jako zpestření nabídky u nejzajímavějších vozů.

Foto: Ferrari

Ferrari Monza SP2

Článek

Manuální převodovky jsou u běžných sportovních aut obvykle vnímány pozitivně, neboť nabízí ještě lepší kontrolu nad vozem a umocňují zážitek z jízdy. U supersportovních vozů se však již před lety staly spíše omezením, neboť nedokázaly držet krok s nárůstem výkonu, točivého momentu a nových technologií.

Automobilka Ferrari se tak s výrobou manuálních převodovek rozloučila již v roce 2012, společně s koncem produkce modelu 599 GTB Fiorano, přičemž i v tomto případě byla manuální převodovka dodána pouze do 30 kusů, ze kterých se tak stal okamžitě ceněný sběratelský artikl.

Gianmari Fulgenzi, šéf produktového vývoje značky Ferrari, nicméně v nedávném rozhovoru pro australský magazín Carsales naznačil, že by se manuální převodovky mohly do vozů značky Ferrari vrátit. Důvod je přitom velmi zajímavý – automobilka se totiž blíží k výkonnostním limitům pro běžné sportovní vozy.

Jako příklad uvedl zrychlení modelu SF90 XX z nuly na 100 km/h, které trvá v rozmezí 2,4 až 2,5 sekundy. Vůz Formule 1 přitom potřebuje jen 2,3 sekundy. Ohromné výkony a schopnosti moderních sportovních vozů v zatáčkách tak už vyvíjí velké nároky i na fyzičku řidičů, kteří ale obvykle nejsou v kondici pilotů F1.

Automobilka sice plánuje i dál pokračovat v postupném zvyšování výkonu svých vozů, už by se však nemělo jednat o tak výrazné skoky jako nyní. S dosažením výkonnostních limitů by přitom skutečně mohl přijít čas pro návrat manuální převodovky, která učiní jízdu zajímavější jiným způsobem, ovšem v úvahu padají pouze speciální modely.

Foto: Ferrari

Ferrari Daytona SP3

Jako příklad uvedl Fulgenzi vozy série Icona, kterou dnes tvoří modely Monza SP1 a SP2 nebo Daytona SP3. Tyto vozy vznikají v limitovaných sériích, mají výjimečný design a patří na vrchol nabídky. Manuální převodovka by tak jízdu s těmito vozy mohla učinit ještě zajímavější, zatímco běžné supersportovní modely by spíše omezovala.

Návrat manuální převodovky tak sice stále není oficiálně potvrzen, movití milovníci klasik však mají alespoň naději. V současnosti se však neví nic bližšího o vývoji nového speciálu řady Icona. Spekulace naznačují, že Lewis Hamilton (jezdec F1 za stáje Ferrari) má zájem podílet se na vývoji modernizovaného modelu F40, údajně s označením F44, který by v případě realizace mohl spadat pod vozy Icona a v kabině by mohl mít tři pedály.

Výběr článků

Načítám