Článek
Dvanáctiválce už bohužel kvůli emisním limitům padly skoro všude. Mercedes oznámil, že tahle generace třídy S je má naposledy, BMW zatím odolává, ale asi také podlehne, a Audi takticky mlčí a dvanáctiválec už ani nepřipravuje.
Jsou značky, které se zatím dvanáctiválců nevzdaly a nevzdají. Psali jsme třeba o Pagani. Také Lamborghini nechce ani slyšet, že by mělo uřezávat počty válců, i když připojí elektriku. A co Ferrari? To už dávno nasadilo i přeplňované osmiválce. Dvanáctiválce jsou však stále větší problém, protože dodržet s nimi všechny normy je skoro nadlidský úkol.
Michael Leiters, technický ředitel značky Ferrari, se o tom rozpovídal pro Top Gear. Uvedl, že tohle bude nelehký boj, protože proti dvanáctiválci tlačí svět z mnoha stran. Emisní a hlukové normy jsou problematické, ale vezměte si, že firma musí splnit požadavky na tyto regule v Evropě, Číně i USA. Všude jsou přísné, ale jinak.
Emise by to třeba ještě ustály, jenže auto musí být i tiché. Nelze dnes vypustit ven burácející stroj. A tak automobilky nasazují účinnější tlumiče s elektronickými klapkami, které přidají na zvuku jen v určitém jízdním módu. Nebo přidávají na sytosti zvuku jen v kabině.
Jenže to nepůjde dělat navěky. I Ferrari se sice snaží, co může, ale třeba jednoho dne usoudí, že lpění na dvanáctiválci je kontraproduktivní. Ale zatím to prý nehrozí.