Hlavní obsah

Ferrari z NDR znovu ožívá v Drážďanech

Právo, Vladimír Plesník

Odvážně navrženému, nízko posazenému automobilu Melkus RS 1000, pyšnícímu se křídlovými, nahoru se otvírajícími dveřmi, kdysi oprávněně přezdívali Ferrari východu. Není divu, že se, na svou dobu překvapivě rychlé žihadlo stalo pýchou tehdejší NDR. Díky nadšení firmy Petra Melkuse se na svět dostala i nová verze - RS 2000.

Článek

Nápad navrhnout elegantně vznešený, uhlazený a blyštivý vůz, který jako by vypadl z filmů o Jamesi Bondovi, vznikl v hlavě majitele autoškoly Heinze Melkuse v Drážďanech, jinak fanatického příznivce rychlých vozů a zručného automechanika.

Heinz začal podnikat hned po druhé světové válce. Ve zničené saské metropoli jezdil jako sedmnáctiletý soukromý autodopravce se šestitunovým nákladním vozem značky Mercedez-Benz poháněným dřevoplynem.

S tím, že nemá řidičský průkaz, si hlavu příliš nelámal. V 50. a 60. letech již vyráběl jednotlivé vozy formule 3 a formule Junior, z nichž se deset dostalo i do Československa. V roce 1955 se Melkus stal vůbec nejmladším učitelem autoškoly v celé NDR.

Otec supermoderního vozidla s oblibou vyprávěl, jak jel v létě roku 1969 ve svém wartburgu na vysněnou dovolenou do Jugoslávie a na dálnici ho náhle předjel elegantní lotus.

Britský sportovní automobil na něj zapůsobil tak, že si ihned předsevzal, že podobný sportovní vůz začne vyrábět i on sám. Obdobné soukromé podnikání sovětský blok nepovoloval, avšak v době, kdy se východní Německo chystalo oslavit dvacet let existence, příslušné úřady k překvapení nejen Heinze Melkuse s nápadem souhlasily.

Foto: Profimedia.cz

Heinz Melkus byl fanda rychlých vozů a zručný automechanik.

Východoněmecký Schumacher

Určitě k tomu přispěla skutečnost, že Melkus slíbil vyrábět sportovní automobily jen ze sériových dílů východoněmeckých osobních i nákladních vozů, bez požadavku na tak drahocenné devizy, a že vyhlásil socialistický závazek představit světu atraktivní vozidlo nejpozději v den oslav založení NDR.

A tak ruch v jeho garáži neutichl ani na chvilku. Aby měl dostatek materiálu, sbíral se spolupracovníky po autodílnách a vrakovištích celého kraje zbytky trabantů a wartburgů.

Při pohledu na karosérii vytvarovanou ze skelného laminátu by málokdo věřil, že vyladěný dvoudobý tříválcový motor Wartburgu 353 o výkonu 75 koňských sil ze sebe dokáže vyždímat rychlost až 170 km za hodinu.

Současně si Heinz Melkus brzy získal po celé východní Evropě uznání jako automobilový závodník. Východoněmecký Schumacher s Melkusem RS 1000, který díky speciálně upravenému motoru jezdil až 210 km/hod., vyhrál celkem 80 závodů.

Na vrcholu slávy se stal držitelem Poháru míru a přátelství, nejvyšší východoněmecké motoristické trofeje. Vozidla prestižní drážďanské značky nikdy nebyla běžně ke koupi. V letech 1969–1979 Melkus a spol. totiž vyrobili jen 101 automobilů se stylově skoseným předkem, pak musela drážďanská rodinná firma zastavit produkci, protože se hospodářství východního Německa začalo střemhlavě propadat do propasti.

Luxusní automobil přišel na 29 tisíc východoněmeckých marek, pro většinu obyvatel NDR skutečně velké peníze. Protože ale šedivé obchody nabízely jen málo výrobků, které by nadchly zákazníky, mnozí východní Němci raději vybrali ze spořitelen úspory a investovali do skvěle vyhlížejícího vozidla.

Na rozdíl od trabantů a wartburgů se čekací doba na melkuse pohybovala jen mezi šesti měsíci až dvěma roky. Východoněmečtí příznivci rychlých kol si vozy Melkus RS 1000 doslova zamilovali a zastavení jejich výroby oželeli.

Rodina znovu rozjela výrobu

V roce 2006 se nelehkého úkolu vzkřísit slávu jediného východoněmeckého sportovního automobilu ujala firma s pěti zaměstnanci vedená Heinzovým synem Peterem. Heinz sám se opětovné výroby svého modelu bohužel nedožil.

Po 27 letech se stále moderně vyhlížející vůz poprvé představil 500 fanouškům, kteří se při této příležitosti sešli v drážďanském Muzeu dopravy. Stylově žlutě nalakované sportovní vozidlo jim doslova vyrazilo dech.

„Na znovuzrození svého idolu se přišlo podívat také několik majitelů aut, vyrobených v 70. letech,“ vzpomíná Sepp Melkus, vnuk legendárního zakladatele značky, sám vyučený automechanik a vystudovaný návrhář aut.

Foto: Vladimír Plesník, Právo

Petr Melkus, šéf německé firmy vyrábějící sportovní auta a syn bývalého východoněmeckého konstruktéra a závodníka Heinze Melkuse, představuje nový Melkus RS 2000.

Obnovená firma rodiny Melkusových zhotovila patnáct vozů, které si hned získaly majitele, ačkoliv se prodávaly za 50 tisíc eur (tehdy asi 1,7 miliónu Kč).

„Jakmile jsme dokončili výrobu první obnovené a zároveň vůbec poslední řady modelu Melkus RS 1000, začali jsme s návrhem nové generace – modelem Melkus RS 2000,“ vysvětluje Sepp.

Ještě než nákresy oschly na rýsovacím prkně, měli Melkusovi dva zájemce o koupi nového modelu. Fanoušky neodradila ani cena, začínající na 107 500 eur (2,7 miliónu Kč).

„Pro nás ale bylo v této době klíčové sehnat vhodné investory,“ dodává s tím, že stejně jako v případě jeho předchůdce se nového modelu vyrobí ročně nanejvýš pětadvacet kusů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám