Článek
Dlouho se o tom spekulovalo, pak se snad ještě déle objevovaly špionážní fotky, skici a upoutávky. Nyní je to konečně oficiální - Ferrari představilo svůj první crossover, pojmenovaný Purosangue.
Podle automobilky to není SUV. „Neříkáme mu SUV. Dokonce ani nemluvíme o SUV,“ říká šéf Ferrari Benedetto Vigna. Ať ho ovšem zařadíte jakkoliv, „plnokrevník“ je první čtyřdveřové ferrari v historii této značky a zároveň konkurentem třeba pro Aston Martin DBX či Lamborghini Urus.
Na rozdíl od urusu však purosangue nabídne atmosférický dvanáctiválec. Má 6,5 litru objemu, výkon 725 koní a točivý moment 716 Nm. Vozu těžkému lehce přes dvě tuny to stačí ke stovce za 3,3 sekundy a maximální rychlosti přes 310 km/h, píše automobilka v tiskové zprávě. Také uvádí požadavek na nejméně 98okt. benzín, ovšem kolik ho vůz spotřebovává, zatím není známo.
V zájmu co nejlepšího rozložení hmotnosti natlačili inženýři motor co nejvíc dozadu, fotosada nicméně pohled pod kapotu nenabízí. Převodovka, osmistupňová dvouspojka, je u zadní nápravy. Rozložení hmotnosti tedy je 49:51 na přední:zadní nápravu.
Obě nápravy jsou poháněné systémem, který Ferrari označuje 4RM-S. Kombinuje pohon všech kol s natáčením všech kol a na přední nápravě funguje systém vektorování točivého momentu, na zadní zase elektronicky řízený samosvorný diferenciál.
SUV od McLarenu? Důležitý segment, říká nový šéf značky

Ve standardní výbavě je také aktivní potlačování bočních náklonů skrze elektronicky řízené odpružení či karbonová střecha, která posouvá těžiště níže k asfaltu. Kromě ní je tu i řada dalších úprav směrem ke snížení těžiště, např. převodovka má nově suchou skříň a kompaktnější spojky, takže je o 15 mm nižší.
Že by purosangue z fotografií vypadalo jako kdovíjak vysoký teréňák, se říct nedá. Je vyšší než ostatní ferrari, ale odhadujeme-li podle světlé výšky, jeho doménou pořád zůstává asfalt. Do výbavy ale poprvé v historii značky přibyl asistent pro sjíždění prudkých kopců.
Po designové stránce stojí za zmínku třeba světlomety, které jsou o patro níž oproti dennímu svícení. Prostor za ním, který by u normálního auta obsahoval světla, jsou v tomto případě nasávací otvory. Neobvyklé je také protisměrné otvírání zadních dveří. Otvírají se do úhlu 79°, aby se pasažérům snáze nastupovalo.
Zvenčí vůz docela výrazně připomíná model Roma, ovšem uvnitř je naprosto odlišné jak od něj, tak i od ostatních dnešních aut. Zejména proto, že tu nenajdete centrální dotykovou obrazovku.
Místo toho mají řidič a spolujezdec před sebou každý vlastní kapličku s displejem. Řidič samozřejmě má kromě volantu také otáčkoměr, teploměry a další informace o voze, displej na pravé straně slouží k tomu, aby se spolujezdec mohl více zapojit do řízení.
Ferrari zde nenabízí příliš detailních informací a je tak otázkou, nakolik bude spolujezdec nutný např. pro ovládání navigace. Dosahu řidiče je tento displej docela daleko. Android Auto a Apple CarPlay jsou ve standardní výbavě.
Interiér nabízí čtyři místa a každá sedačka je individuálně nastavitelná. Čalounění je z 85 % vyrobeno udržitelným způsobem, koberce jsou z recyklovaných rybářských sítí, vylovených z moře, a purosangue je prvním autem na světě, které používá novou verzi alcantary z recyklovaného polyesteru.
Pětimístná konfigurace s lavicí místo zadních individuálních křesel není k mání. Dokonce ani kufr není s 473 litry objemu moc velký.
Automobilka zatím neoznámila cenu purosangue, web Carscoops ji odhaduje někam k 9,65 milionu korun. To by vůz učinilo významně dražším oproti nejbližší konkurenci; oproti Astonu DBX téměř dvakrát. Ovšem že by to znamenalo nezájem zákazníků, asi u značky Ferrari očekávat nemůžeme.