Článek
Po nedávném poodhalení ukazuje automobilka Ferrari své dva nové špičkové dvanáctiválce – 812 Competizione a 812 Competizione A. Jak asi tušíte, rozdíl je ve střeše – písmeno A v názvu druhého vozu znamená „aperta”, tedy „otevřený”.
Podle čísla je jasné, že Competizione je ostřejší evolucí modelu 812 Superfast. Ve srovnání s ním má o 30 koní vyšší výkon, celkem 830, a o 26 N.m nižší točivý moment, přesně 692 N.m. Nejvyššího výkonu dosahuje ve stěží uvěřitelných 9250 otáčkách; maximum motoru leží v 9500 otáčkách.
Tato čísla mají uzavřené verzi stačit ke zrychlení na stovku za 2,85 sekundy, tedy o 0,05 s kratší dobu, než to trvá superfastu. Automobilka zde patrně naráží na limity trakce zadních pneumatik, neboť zrychlení na 200 km/h se zlepšilo mnohem více – o 0,4 sekundy na 7,5 s.
Tomu kromě drobně vyššího výkonu pomáhá zejména nižší hmotnost – bez provozních náplní a řidiče váží kupé jen 1487 kg, pokud v katalogu příplatků zaškrtnete všechny možnosti k dalšímu snížení hmotnosti. To je na auto s dvanáctiválcem dost slušná hodnota. Znamená to 558,7 koně na tunu, což je nezanedbatelně lepší číslo než 526,3 koně na tunu superfastu.
Provozní hmotnost můžeme jen odhadovat někam mezi 1600 a 1700 kg, automobilka ji nezveřejnila. Stejně tak jsou zatím k dispozici technická data jen pro kupé.
Motor dostal titanové ojnice, které jsou o 40 % lehčí oproti ocelovým, a karbonový potah pístních čepů, který snižuje tření. Kliková hřídel byla nově vyvážena a o 3 % odlehčena. Největší změnou však jsou přepracované hlavy válců, které dostaly vačky s již zmíněným karbonovým potahem pro zmenšení tření. Umožňují zároveň větší otevření ventilů.
Legendární závodní Tatra, která vyhrávala Dakar, je vystavená v Národním technickém muzeu
Přepracované je také sání, palivová mapa přímého vstřikování a chladicí systém. Kompletně nový je i výfukový systém, který dostal filtr pevných částic. Zůstal i systém start-stop, který se pojí s odlišnou, úspornější palivovou mapou, ale je možné ho tlačítkem vypnout.
Otevřená verze má samozřejmě stejný motor i techniku, jen bude o něco těžší, ačkoliv její odnímatelný střešní panel je vyrobený z karbonu, aby byl co nejlehčí. V zavazadlovém prostoru je na něj speciální místo, abyste ho nemuseli nechat v garáži, chcete-li jezdit s větrem ve vlasech.
Kromě něj jsou mezi oběma auty rozdíly v zádi. Zatímco kupé tu má žebrování, samozřejmě vyvinuté tak, aby co nejlépe pomáhalo aerodynamice vozu, targa nabízí ochranné rámy pro případ převrácení a jinak tvarované víko zavazadelníku.
V obou autech pracuje sedmistupňová dvouspojková převodovka, která dostala nový řídící software a řadí o 5 % rychleji. Převodové poměry zůstaly stejné, ovšem sportovnější dojem z jízdy podle automobilky zajišťuje změna nejvyšších otáček motoru na již zmíněných 9500.
Vespod najdeme vylepšené natáčení všech kol, které umožňuje každému zadnímu kolu se pohybovat nezávisle, a samozřejmě elektronicky řízený diferenciál a adaptivní magnetoreologické odpružení.
Co způsobí povinný odstup aut od cyklistů? Na ostřikovače ani nemyslete
Také vidíme nový difuzor pod zadním nárazníkem. Aerodynamika byla inspirována monoposty formule 1 z předchozího desetiletí. Změnu vzadu umožnilo opuštění tradičních čtyř kulatých koncovek výfuků pro dvě hranaté – difuzor může být větší a spolupracovat s proudem výfukových plynů.
Na aerodynamice proběhla řada dalších změn, např. v souvislosti s již zmíněným přepracováním chladicího systému. Za zmínku stojí, že horký vzduch z výdechů na kapotě a po stranách je kolem auta veden tak, aby se nedostával do kokpitu otevřené verze při jízdě bez střechy.
Ta má v oblasti ochranných oblouků dva otvory pro vedení vzduchu, které pomáhají snižovat tlak v kabině za jízdy a zklidňovat poměrně turbulentní proudění vzduchu v těchto místech. A také zlepšuje komfort posádky.
Nejlepší auta, která jsme řídili v roce 2020
Na přídi zůstaly pohyblivé klapky, které při rychlosti 250 km/h odstaví přední difuzor od vzduchu, čímž sníží aerodynamický odpor auta a umoží mu dosáhnout maximální rychlosti. Již zmíněný zadní difuzor se stará o čtvrtinu celkového zvýšení přítlaku ve srovnání s 812 Superfast.
Ferrari si samozřejmě nechává cenu pro sebe stejně jako to, zda budou 812 Competizione a 812 Competizione A dostupné v nějaké omezené sérii. Pokud tomu tak je, nedivili bychom se, kdyby už byly obě verze dávno vyprodané.