Článek
Automobilka Ferrari loni zvýšila čistý zisk o 37 % na 833 milionů eur (20,24 miliardy korun) a na trh dodala rekordní počet vozů. Letos počítá italský výrobce luxusních automobilů s ještě vyšším ziskem i tržbami, uvedla firma ve sdělení.
Podnik loni dodal na trh 11 155 vozů. To je o 22,3 % více než v předchozím finančním roce a o 10,1 % více než v roce 2019, který byl pro automobilku historicky první, kdy dodala více než 10 tisíc aut. Tržby v roce 2021 meziročně stouply o 23 % na 4,3 miliardy eur (104,49 miliardy korun). Na letošní rok počítá firma s tržbami 4,8 miliardy eur (116,64 miliardy korun).
Ferrari v roce 2022 oslaví 75. výročí, má k tomu i nové logo
Dvouciferný růst zaznamenaly všechny regiony. Dodávky do Číny, Hongkongu a na Tchaj-wan se proti předchozímu roku téměř zdvojnásobily na 899 kusů. Zbytek asijsko-pacifického regionu zaznamenal 1933 dodávek, o 27 % víc než o rok dříve. Oba americké kontinenty dohromady zaznamenaly 22% růst na 2831 kusů a do Evropy Ferrari dodalo nejvíc aut – 5492 kusů, o 14 % víc než v roce 2020.
Firma uvedla, že investuje více peněz do výzkumu a vývoje, aby mohla přicházet s novými modely.
Prototyp Ferrari Purosangue zachycen hezky zblízka. Italské SUV dorazí příští rok
Zájem o luxusní automobily je vysoký navzdory koronavirové pandemii, upozornila agentura Reuters. Značka Rolls-Royce loni zvýšila prodej o 49 % na rekordních 5586 vozů. Úspěšný rok má za sebou i značka Porsche, která loni prodej zvýšila také ve všech regionech. Na trh dodala přes 300 tisíc aut. Rekordní rok zaznamenala značka Bentley, když loni prodala 14 659 vozů, o 31 % víc než v roce 2020.
Emisní limity závisí na počtu registrovaných aut
Registrace necelých 5500 aut v Evropě – z čehož jistě ne všechna byla v EU – znamená, že Ferrari má ještě velký prostor k růstu, než dosáhne hranice 10 tisíc registrovaných aut za rok. Překročení této hranice v EU totiž znamená přísnější limity emisí CO2.
Hojně skloňovaný limit 95 g CO2 na kilometr totiž neplatí pro všechny. Jednak to je globální průměr a pro každou automobilku se počítá zvlášť, jednak ale také platí jen pro velké automobilky, které v EU ročně registrují více než 300 tisíc aut.
Škoda splnila svůj cíl v emisích CO2. Díky elektrifikaci
Ty nejmenší podniky s ročními registracemi do 1000 aut, kam spadá např. Koenigsegg nebo Pagani, jsou od emisních limitů osvobozeny zcela. Větší firmy s ročními registracemi do 10 tisíc aut, kam patří i Ferrari, si stanovují vlastní cíle snižování emisí CO2 podle určitých pravidel načrtnutých Unií.
Dalším stupněm jsou firmy s ročními registracemi do 300 tisíc aut, které musí žádat o schválení výjimky. Dokumenty EU ukazují, že pro rok 2021 ji dostaly např. automobilky Jaguar Land Rover, Subaru, Ssangyong nebo Suzuki. Ty musí v letech 2020–2024 snížit své emise CO2 o 45 % oproti roku 2007 a v letech 2025–2028 o dalších 15 % oproti cíli na rok 2021.