Článek
Emisní norma Euro 7, která má vstoupit v platnost za necelé tři roky a navzdory tomu stále nemá svou finální podobu, může znamenat konec pro jednu z nejoblíbenějších škodovek současnosti - model Fabia. Britskému magazínu Autocar to řekl šéf mladoboleslavské automobilky Klaus Zellmer.
Její současnou dostupnou cenu - v Česku se prodává od 370 tisíc korun - by se nepodařilo zachovat, kdyby měla vstoupit norma Euro 7 v platnost tak, jak je aktuálně navrhováno.
„Chceme respektovat klima, ale pokud se aktuální návrh stane realitou do roku 2025, museli bychom v autech mít technologii, která buď ještě není vyvinutá, nebo je tak drahá, že z auta za 15 tisíc eur by se stalo auto za 18 nebo 20 tisíc eur,“ říká Zellmer.
České svazy navrhují odklad účinnosti normy Euro 7, na přípravu chtějí pět let

„Vyvstává problém, že pokud budou na výrobu tak velké náklady, bude auto obtížné prodat. Takže lidé zůstanou ve svých starších, emisně špinavějších autech, což je horší,“ dodává. „Musíme si k tomu sednout a vymyslet dobrý plán, dobrý pro všechny - pro spotřebitele i pro klima.“
Norma cílí na snížení emisí oxidů dusíku o 35 % oproti současnému předpisu Euro 6; u emisí pevných částic má být snížení třináctiprocentní. S největší pravděpodobností bude znamenat elektricky zahřívané katalyzátory, které začnou pracovat s ideální účinností rychleji po startu, a systém, který by monitoroval emise v reálném čase při reálné jízdě a rozsvítil kontrolku motoru, kdyby překročily limity, píší Britové.
Volkswagen Polo, který s fabií sdílí technický základ, by mohl potkat stejný osud. Podle starších slov Thomase Schäfera, šéfa značky Volkswagen, by nové technologie ke snížení emisí zvýšily jeho cenu o 5 tisíc eur, tedy zhruba 117 tisíc korun.
Test Škody Fabia 1,0 TSI: Překvapivě všestranná
