Hlavní obsah

Extrémní test Tesly Cybertruck odhalil slabinu pro tažení přívěsu

2:58
2:58

Poslechněte si tento článek

Tesla Cybertruck má utáhnout téměř pětitunový přívěs, ovšem tažné zařízení vozu nevydrží tak velké svislé zatížení. Není přitom nereálné, aby na „kouli“ vznikl tlak mnohem větší než povolená půltuna.

Foto: Petr Horník, Novinky

Tesla Cybertruck v Praze

Článek

Youtuber Zack Nelson, známý pod přezdívkou JerryRigEverything, otestoval tažné zařízení své Tesly Cybertruck extrémním zatížením. Vůz smí legálně táhnout přívěs o hmotnosti až 4990 kg, maximální povolené svislé zatížení tažného zařízení činí 499 kg. Je samozřejmě ocelové, ovšem upevněno je k rámu vyrobenému z hliníku pomocí tlakového lití.

Nelson využil pro svůj test bagr, jehož ramenem tlačil na tažné zařízení svisle dolů, a jeřábovou váhu pro přesné měření vynaloženého tlaku. Při zatížení 4525 kg se začaly ozývat znepokojivé praskavé zvuky. Když zatížení dosáhlo 4717 kilogramů, nejenže se utrhlo tažné zařízení, ale vzalo s sebou celou zadní část rámu. Test tedy skončil totální škodou vozidla.

Tak velkou zátěž by standardně tažné zařízení nemělo svislým směrem nést, ovšem Nelson ve svém videu upozornil, že i správně vyvážený přívěs může v určitých situacích, například při přejezdu velkých výmolů ve vysoké rychlosti, přenést většinu své hmotnosti na tažné zařízení. Tím spíš se to může stát, je-li vlek naložený špatně a zatěžuje „kouli“ nadměrně i v klidu.

Protože se utrhl s tažným zařízením celý nárazník, v reálné situaci by se od vozu odpojily i bezpečnostní řetězy, kterými člověk připojený přívěs jistí právě pro případ selhání závěsu. To by vedlo k nekontrolovanému pohybu přívěsu po silnici. „Pokud uvidím cybertruck táhnoucí přívěs na dálnici, nechtěl bych být nikde v jeho blízkosti,“ poznamenal youtuber.

Velmi podobné ulomení kusu rámu zažil před časem jiný youtuber - WhistlinDiesel. Ten tvrdě testoval schopnosti cybertrucku ve srovnání s Fordem F-150 a v situaci, kdy bylo potřeba F-150 vytáhnout, řidič cybertrucku škubl lanem a zadní část rámu s tažným zařízením se utrhla podobně. V té situaci však nebylo známo, zda nebyl hliníkový rám poškozený dřívějšími nárazy.

Pro srovnání, starší Dodge Ram 2500 z roku 2004, který byl podroben stejnému testu, obstál bez poškození. Jeho ocelový rám a tažné zařízení vydržely svislé zatížení 4850 kg bez známek poškození, a to už předtím byla záď vozu poškozená nehodou.

Anonym daroval americkým policistům 10 cybertrucků, používat je bude i SWAT

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám