Článek
Elektromobily jsou na výrobu, a tedy i na pořízení, pořád ve většině případů podstatně dražší než konvenční auta. Důvodem je vysoká cena materiálů pro výrobu jejich trakčních baterií. Sliby minulých let, že nárůst těžby a čím dál masovější výroba baterií jejich ceny rapidně sníží, ovšem dost možná přestávají platit.
Cena lithia vzrostla téměř pětinásobně oproti roku 2021, a dokonce jedenáctinásobně oproti roku 2020. Jak moc, to ukazuje tweet účtu World of Statistics, který zkraje dubna porovnal cenu deset let zpět do historie.
Price of lithium has gone to insane levels! Tesla might actually have to get into the mining & refining directly at scale, unless costs improve.
— Elon Musk (@elonmusk) April 8, 2022
There is no shortage of the element itself, as lithium is almost everywhere on Earth, but pace of extraction/refinement is slow.
Na růst reagoval Elon Musk, zakladatel automobilky Tesla: „Cena lithia je na šílených úrovních. Tesla možná bude muset vstoupit do jeho těžby a rafinace ve velkém měřítku, pokud se ceny nezlepší. Toho prvku není málo, lithium je na zemi v podstatě všude, ale rychlost těžby a rafinace jsou pomalé,“ napsal.
Jaký je důvod pro tak obrovský nárůst ceny? Agentura Bloomberg, která zprávu přináší, ho vysvětluje obrovskou poptávkou, která následuje propad v letech 2018–2020. Tehdy bylo lithium levné právě kvůli nižší poptávce – a proto také nebyly investice do nových zdrojů. Bohužel se to sešlo s rostoucí poptávkou po elektrických autech.
Evropa bude do roku 2035 potřebovat 65 milionů nabíječek elektromobilů, tvrdí studie
To nicméně znamená, že po rozběhnutí investic do těžby a zpracování lithia, a hlavně jejich dokončení a startu produkce, bude poptávka lépe nasycena a s tím klesnou i ceny.
V současnosti a blízké budoucnosti nicméně mohou dle analytiků, na které se odkazuje web Carscoops, stoupnout ceny elektrických aut jen kvůli lithiu zhruba o 1000 dolarů, tedy zhruba 23 tisíc korun. Další nárůst cen způsobí problémy s dodávkou dalších materiálů, jako je nikl, uhlík či kobalt, zapříčiněné ruskou invazí na Ukrajinu.
Německo chce syntetická paliva, ne konec spalovacích motorů
Lithium se získává jednak čerpáním kapaliny obsahující tento prvek, jejím následným odpařováním, z kaše, která zůstane. Pro odpařování je třeba rozsáhlých mělkých nádrží.
A také těžbou – např. v Austrálii, která je jedním z největších těžařů minerálu spodumenu, z nějž se pomocí pražení a vymývání kyselinou sírovou získává prášek obsahující lithium. Oba procesy jsou neekologické a mohou být také neefektivní a pomalé – stejně jako zvyšování produkce současných zdrojů.
Získávání nových zdrojů však trvá ještě déle. „Lithia je spousta, ale včasná investice je problém. Tesla dokáže postavit gigatovárnu za dva roky, výrobna katod může vzniknout ještě rychleji, ale postavit na zelené louce projekt na těžbu a zpracování lithia z kapaliny, to může trvat i 10 let,“ nechal se slyšet Joe Lowry, zakladatel poradenské firmy Global Lithium.
Pomoci by mohla snaha automobilek snižovat podíl lithia v bateriích a také recyklace baterií – ovšem ta sama o sobě ne zrovna moc. Do roku 2035 by mohla pokrýt pouhých 16 % globální poptávky po lithiu, protože nebude dost baterií k recyklaci. To se ale samozřejmě bude postupně zlepšovat s tím, jak víc a víc elektromobilů bude mít baterii na konci životnosti.