Článek
Člověk občas v rádiu slyší o tom, že někudy pojede nadměrný náklad. Spousta lidí takový nadměrný náklad už i potkala - často to znamená čekání někde před náročnějším úsekem, který musí být pro průjezd zvláštního transportéru uzavřen. Jak moc náročné je ale přepravit po silnici extrémní náklad, to ví skutečně málokdo.
Dostalo se k nám video ostravské firmy Nosreti Specialtransport, která v nedávné době jednu takovou cestu podnikla. Přepravovány byly dvě z celkem jedenácti chemických kolon, a to z Ondřejovické strojírny ve Zlatých Horách do fabriky firmy Azotara v srbském Pančevu.
Firma Nosreti se starala o přepravu po silnici do Bratislavy, kde byl náklad přeložen na lodě a po Dunaji nyní putuje dál. Sice by bylo možné kolony přepravovat rozebrané a smontovat je až na místě, ale je jednodušší je dokončit, odzkoušet a zvenčí finálně nalakovat u výrobce a pak přepravit jako celek, jak jsme se dozvěděli od ředitele firmy Nosreti Aleše Havláska.
Kdyby cestovaly po kouskách, mimo jiné bychom neměli takhle fascinující video. Tyhle dvě kolony byly největší z oněch jedenácti. Jedna jízdní souprava měla 55 metrů na délku, 4,1 metru na šířku a 5,1 metru na výšku a vážila 156 tun, druhá byla dlouhá 53 m, široká 4 m a vysoká 4,5 m s váhou 120 tun. Jako tažná vozidla byly použity tři těžké tahače Mercedes-Benz Arocs, Actros a MAN, každý s motorem o zhruba 600 koních výkonu.
Největší oříšek přišel hned na začátku trasy - konvoj musel po silnici I/44 překonat Červenohorské sedlo, ležící v nadmořské výšce 1 013 m. Sníh byl samozřejmostí, byť na videu vidíme, že vozovka byla dobře ošetřena. Naplánovat průjezd tímto úsekem bylo nejnáročnější, dokonce byl namodelován pomocí počítačových systémů CAD, aby bylo jisté, že se vozy nikde nezaseknou. Příprava trvala celkem 7 měsíců.
Takhle extrémně dlouhé předměty se v zatáčkách dokázaly vytočit díky tzv. točnicovým THP osám s hydraulickým řízením všech náprav. Každá náprava má osm kol (čtyři dvojmontáže), a je možné je řídit zvlášť, automaticky nebo pomocí ručního dálkového ovládání.
Používají se právě v takovýchto situacích, kdy nadměrný náklad putuje ostrými zatáčkami nebo přes křižovatky. Přední i zadní modul je možné řídit nezávisle na sobě a minimálně u toho zadního se to právě v takovýchto situacích dělá - pěšky podél něj jde druhý řidič, který modul přesně naviguje. Na videu nahoře si ho můžete několikrát všimnout.
Obě přepravované kolony dorazily do Bratislavy v noci ze čtvrtka na pátek, a to i přes bohatou sněhovou nadílku a ledovku, kterou musel konvoj cestou zvládnout. Řidičům i organizátorům patří ohromný respekt.