Hlavní obsah

Extrémně vzácné auto stojí jen tak v garáži. Důvod je záhadou

General Motors EV1 jet po silnici neuvidíte, neboť jich existuje jen hrstka. Zbytek byl sešrotován nebo rozebrán, anebo aspoň znehybněn. Hodnota kusu v celku se počítá na statisíce dolarů. Přesto v americké Atlantě jeden už roky stojí opuštěný.

Foto: General Motors

General Motors EV1

Článek

Pokud nevíte, co je zobrazené červené auto zač, dost možná ho přejdete bez povšimnutí. Prostě další odložené auto, kterých je na světě spousta. Jenže aut, která si někdo dovolí takhle odložit, jsou většinou na světě statisíce.

SPECIÁL: 20 let Škody Fabia

AutoMoto

Počet existujících exemplářů tohoto vajíčko připomínajícího kupé se pravděpodobně dá spočítat na prstech jedné ruky. Je to General Motors EV1, jediné auto, které kdy bylo prodáváno pod značkou GM, ne třeba Chevrolet.

Přesné místo, kde tenhle zaprášený vůz stojí, není známo. Jason Hoyle, který fotografie na Twitteru v minulém týdnu zveřejnil, si to nechává pro sebe. A má pro to důvod - aby se k němu nesjížděli zvědavci, nebo hůř, aby ho někdo neukradl.

Web The Drive však zjistil, že vůz stojí v parkovacím domě vzdělávací instituce v Atlantě. Přesnější být nechce ze stejných důvodů.

V celku jich zbývá hrstka

Abychom pochopili, proč je tohle auto tak vzácné, musíme se vrátit do 90. let minulého století. EV1 bylo vyvinuto v podstatě jako reakce na první zákon o emisích automobilů v USA, který vznikl v Kalifornii na začátku oné dekády. Tento zákon nařizoval, aby část aut, která prodají, byla bezemisní.

Foto: General Motors

Koncept GM Impact z roku 1990

Ironické je, že CARB (California Air Resources Board, Kalifornský panel vzdušných zdrojů) se pro tenhle zákon inspiroval u konceptu Impact, který v roce 1990 představil právě koncern GM, ovšem bez plánů ho uvést na trh.

Po uvedení zákonu v platnost koncern neochotně uvedl EV1 do výroby, ale od začátku k němu přistupoval jako k veřejnému beta-testu. V letech 1996–1999 vzniklo 1117 kusů, které byly pronajímány lidem v kalifornském Los Angeles a arizonském Phoenixu.

Foto: General Motors

EV1 mělo baterie uložené mezi sedadly a za nimi, poháněna byla přední kola.

První zhruba půlka vyrobených aut měla olovo-kyselinové baterie a zvládla dojet nanejvýš 160 km daleko. Ostatní dostaly modernější baterie Ni-MH a dojezd se zvedl až na 230 kilometrů. A třebaže EV1 bylo jen dvoumístné a nabíjecích stanic před dvěma desítkami let bylo zoufale málo, ti, co si ho pronajali, s ním byli vesměs spokojeni.

GM nejprve uvádělo, že vozy nebudou ze silnic staženy. Po konci pronájmu však byly téměř všechny svolány zpátky a sešrotovány - k nevoli řadě pronajímatelů, samozřejmě.

Téměř všechny proto, že hrstka - některé zdroje uvádějí 20, jiné 40 kusů - byla rozdána univerzitám a muzeím. Ovšem s deaktivovaným pohonným ústrojím - a pod podmínkou, že tyto instituce nikdy neobnoví možnost jezdit a nebudou vozy používat na běžných silnicích.

Univerzity tato auta používaly pro výuku, takže velká část z nich byla rozebrána. To znamená, že EV1 v celku je extrémně cenné - údajně až natolik, že jeden kus měl změnit majitele v roce 2008 za půl milionu dolarů, tedy v dnešních penězích 13,7 milionu korun. To jsou ale nepotvrzené informace.

Jistě víme o jednom stříbrném, které si kdysi pořídil režisér Francis Ford Coppola, a když ho GM chtělo zpátky, schoval ho a prostě ho nevrátil. Tento červený je druhý kus, který vypadá, že je v celku. Možná však chybí pohonné ústrojí s bateriemi, soudě dle toho, jak odlehčená vypadá příď.

Na svém místě stojí vážně dlouho, už v roce 2016 se na Facebooku objevila tato jeho fotografie. Ovšem, proč ho někdo nechává takhle na pospas světu, je záhadou.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám