Článek
Hypersportovní laferrari s cenovkou 35 miliónů korun, kterému vedoucí jediného českého oficiálního servisu Ferrari/Maserati ve Scuderii Praha Tomáš Kirchberger říká nejkratším možným způsobem – tedy „La” – patří mezi nejzajímavější automobily světa. Červené auto, na jehož křídlových dveřích je číslice 9, je jediné v Česku (do konce roku by měla přibýt ještě dvě!), ale v Itálii bohužel utrpělo nezaviněný náraz zezadu od jiného auta. Mimochodem tento konkrétní kus má po roce najeto 7411 km.
Oprava je specifická v mnoha ohledech – jde o auto s elektrickým motorem (a také benzínovým V12 samozřejmě), takže kromě toho, že na auto mohou „sahat” jen specializovaní technici, musí mít také kvůli vysokému napětí nejenom speciální nářadí, ale i oděv - rukavice, boty, ochranné brýle a podložku (na tom musí stát, když s autem cokoli dělá).
Pro pražský, nebo chcete-li český, servis Ferrari jde o prestižní záležitost – ne každý autorizovaný servis maranellské značky totiž může tento komplikovaný hypersport opravovat. A bez servisní kompetence by Italové nedovolili tento stroj, k jehož pořízení potřebujete kromě pořádného balíku peněz hodně štěstí a minimálně tři současná ferrari, v Česku vůbec prodávat.
Hodinová sazba v servisu 7000 korun
Hodinová sazba pro tento hypersport s karbonovou, velmi dynamicky tvarovanou karoserií činí 7000 korun. A stejná částka se platí i za servis enza, duchovního předchůdce popisovaného modelu. Ale třeba californii, což je nejobyčejnější model od Ferrari, který vám dodají za tři měsíce (na laferrari se čeká klidně tři roky), vám v servisu opraví za hodinovou sazbu 2500 korun (bez daně). U ostatních ferrari je to přibližně 2700 korun za hodinu servisní práce, v případě youngtimerů o 1200 korun méně.
Zpátky k nabouranému laferrari: zadní nárazník se vyrábí ručně a vzhledem k počtu vyrobených kusů se na něj čeká podstatně déle než u modelů, které jsou chrleny ve statisícových sériích. Jsou to dva měsíce. Zajímavá je i cena – 800 000 (!) korun, a to je nárazník nelakovaný.
O auta se ve zdejším servisu stará celkem sedm mechaniků včetně klempíře, který podle vedoucího servisu patří ke světové špičce. Jde o prestižní záležitost, takže fluktuace zaměstnanců zde nehrozí – většina zde pracuje od úplných začátků tuzemského importéra, tedy 17 let. Každý mechanik jezdí do Maranella na tři až čtyři školení ročně.
Ani takto extrémně drahým strojům, jako je laferrari, se nevyhýbají svolávací akce, Tomáš Kirchberger si vzpomíná třeba na problém s netěsnou nádrží, který byl řešen výměnou.
Všechna současná ferrari brzdí karbonem
Ferrari ke všem svým modelům dodává výhradně karbon-keramické brzdy. Ty na laferrari vyrábí věhlasné Brembo. U předních je velikost kotoučů 398x223x36 mm, zadní jsou pak logicky o trochu menší (380x253x34 mm). Samotný kotouč na přední brzdy má objednací číslo 303167 a stojí 102 000 korun. Zadní kotouč je o trochu levnější (92 tisíc), o něco nižší ceny jsou i v případě modelu 458 Italia (89 tisíc přední, 84 tisíc zadní).
Jak často se mění destičky? Podle Kirchbergera je to velice individuální, vedoucí servisu pamatuje klienty, kteří na ferrari dovedou destičky necitlivým zacházením zničit po 5500 kilometrech, naopak někteří na jednu sadu ujedou klidně 80 tisíc kilometrů.
Dvanáctiválec z LaFerrari potřebuje 12,5 litrů motorového oleje, používá se Shell Helix Ultra Racing s viskozitou 10W 60. Chladící kapalina má objem 22 litrů. Použité pneumatiky jsou od Pirelli (P Zero Corsa) a přijdou na 11 700 / kus (přední, rozměr 265/30, 19 palců) nebo 19 200 korun (zadní, 345/30 ZR20).
A kolik najede ročně typický majitel ferrari? „Typický zákazník našeho servisu neexistuje,” směje se Tomáš Kirchberger. Jsou klienti, kteří se svými ferrari najedou ročně 0 kilometrů, protože automobilů mají více, s californií je typický nájezd kolem 15 až 20 tisíc. A s modelem FF lidé jezdí i v zimě.
Zcela výjimečné je, že by majitel ferrari vlastnil pouze jeden kus, to je případ pouze u majitelů základního modelu California (kolem 4 miliónů korun). Jinak je obvyklé vlastnictví minimálně dvou, ale klidně i třiceti aut různých značek.
V12, 963 koní, stovka pod tři sekundy
O pohon laferrari se stará dvanáctiválec s objemem 6262 ccm má výkon 800 koní při 9250 otáčkách, točivý moment má hodnotu 700 (při 6750 ot./min.). Další sílu motoru dodává elektromotor s výkonem 120 kW (163 k), výsledkem je 963 koní.
Výkon se přenáší na zadní kola, hodnoty zrychlení jen těžko hledají konkurenci – 0–100 km/h dle slov italské automobilky „pod tři sekundy“, 0–200 km/h je otázkou sedmi a 0–300 km/h patnácti sekund. V rozletu auto zbrzdí rychlost 350 km/h (samotný digitální tachometr je „cejchovaný“ do 400 km/h). Převodovka je automatická, sedmistupňová.