Článek
„Podle toho, co vyšetřování odhalí, Komise určí, zda je v zájmu EU napravit dopady nekalých obchodních praktik tím, že uloží vyrovnávací nebo antisubvenční cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ uvedla unijní exekutiva.
Vyšetřování se podle ní bude řídit přísnými právními postupy v souladu s pravidly EU a Světové obchodní organizace (WTO). Všechny dotčené strany, včetně čínské vlády a společností a vývozců, budou moci předložit své komentáře, důkazy a argumenty.
Šéfka EK Ursula von der Leyenová již v polovině září ve svém projevu v Evropském parlamentu informovala, že se Evropská komise bude zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny. Obvinila tehdy Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké kvůli obrovským státním dotacím.
Již tehdy oznámený přezkum vyvolal varování analytiků před odvetnými kroky ze strany Pekingu a také nesouhlasnou reakci vedoucích pracovníků čínského průmyslu, kteří tvrdí, že konkurenční výhoda tohoto odvětví nebyla způsobena dotacemi.
Vyšetřování „je otevřeným protekcionistickým aktem, který vážně naruší a pokřiví globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy mezi Čínou a EU“, uvedlo tehdy ve své reakci čínské ministerstvo obchodu. Dodalo, že Čína bude věnovat velkou pozornost ochranářským tendencím EU a následným krokům a důrazně hájit legitimní práva a zájmy čínských společností.