Článek
Čistě elektrický crossover Cupra Tavascan byl sice navržen ve Španělsku, jeho výroba ovšem probíhá v Číně, odkud se do Evropy dováží. Na crossover by se tak rovněž mělo vztahovat clo na dovoz elektromobilů navržené Evropskou komisí. U modelu Tavascan by pak mělo dosahovat asi 21,3 procenta, jak uvádí Reuters.
Značka přitom vylučuje přesunutí výroby jinam, neboť do čínské továrny investovala kvůli výrobě modelu ohromné finanční prostředky. Wayne Griffiths, šéf značky Cupra, s ohledem na stávající situaci na evropském trhu vyloučil i zdražování modelu kvůli pokrytí dodatečných nákladů.
Bez plánovaných prodejů modelu Tavascan na evropském trhu přitom španělské značce hrozí, že nesplní normy emisí CO2, které vyžaduje EU. To by mohlo vést k uvalení vysokých pokut, které by mohly ve výsledku znamenat omezení produkce automobilky i propouštění, jak naznačil Griffiths.
„Ohrožuje to celou finanční budoucnost společnosti,“ řekl Griffiths. „Záměrem bylo ochránit evropský automobilový průmysl, ale pro nás to má opačný efekt. Musíme najít řešení“, cituje jeho slova Reuters.
Slova šéfa španělské značky přitom patří k nejostřejším z dosavadních kritiků navrhovaného cla. Kromě cla na dovoz elektromobilů z Číny navíc musí značka u modelu platit i 10% clo za dovoz automobilů. Kritice a obavám značky se tak nelze příliš divit.
Cupra měla původně platit clo za dovoz elektromobilů z Číny až 38,1 %, to však bylo následně sníženo na 21,3 procenta. Tesle, která má velkou továrnu v Šanghaji, se nicméně podařilo vyjednat snížení cla až na devět procent. Cupra už si údajně vyžádala další jednání ohledně výše cla, přezkoumání však může trvat až devět měsíců.