Článek
Změnit přístup k automobilovému průmyslu a zrušit avizovaný zákaz je důležité, pokud chce Evropa také podpořit své technologické přednosti, řekl Zipse. Ten dlouho prosazoval návrh, aby regulační orgány povolily různé technologie – včetně alternativních paliv, jako jsou e-paliva nebo biopaliva či auta s vodíkovými palivovými články.
Nálada v Evropě teď podle něj směřuje k pesimismu a region potřebuje nový regulatorní rámec, aby zůstal konkurenceschopný.
„Korekce toho cíle na rok 2035 mít ze 100 procent bateriové elektromobily jako součást komplexního balíčku pro snížení emisí CO2 by evropským výrobcům také umožnila méně se spoléhat na Čínu, pokud jde o baterie,“ řekl Zipse, kterého cituje agentura Reuters. „Pokud chceme udržet úspěšný kurz, je nezbytná přísně technologicky agnostická cesta v rámci politického rámce,“ dodal.
BMW uvede sériové auto na vodík v roce 2028, rozšiřuje spolupráci s Toyotou
Země EU loni v březnu schválily přelomový zákon, který by od roku 2035 vyžadoval, aby všechna nová auta měla nulové emise CO2. Tím by se fakticky zakázala auta na benzin a naftu. Plán také předpokládá, aby od roku 2030 byly emise CO2 o 55 procent nižší než v roce 2021.
Výrobci automobilů včetně BMW, Volkswagenu a Renaultu, stejně jako italská vláda, vyzývají k uvolnění nebo k odkladu cílů na snížení emisí CO2. Obávají se totiž dopadů vysokých pokut kvůli nižšímu prodeji elektromobilů, než s jakým se počítalo dříve. Zájem o elektromobily v poslední době mezi lidmi klesá.
Německo, odkud je i BMW, přesto odmítlo brzké přezkoumání cílů. Je totiž nutné, aby odvětví mělo jasná pravidla, nehledě na to, že dopady změn klimatu je potřeba řešit neodkladně. Podobně šéf francouzské automobilové asociace PFA na pařížském autosalonu nevyzval ke zrušení zákazu k roku 2035, ale řekl, že je nutné rychle se vrátit k jednacímu stolu a prodiskutovat přezkum cílů, který je v současnosti naplánován na rok 2026.