Hlavní obsah

Euro NCAP otestoval deset nových aut, pět hvězd dostal i čínský BYD

V nové sadě testů bezpečnosti Euro NCAP získalo osm aut z deseti plný počet hvězdiček. Patří k nim i čínský BYD Atto 3, který chrání pasažéry vpředu téměř nejlépe. Čtyřhvězdičková auta pocházejí obě rovněž z Číny.

Foto: Euro NCAP

BYD Atto 3 v nárazovém testu Euro NCAP

Článek

Pasivní bezpečnost vozu je věc, kterou člověk nechce na vlastní kůži zkoušet, ale přesto se hodí, když je co nejlepší. V Evropě se jí věnuje organizace Euro NCAP ve svých nárazových testech – ovšem aby auto dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení, na výši musí být i bezpečnostní asistenční systémy.

Sada desítky nově zveřejněných testů neobsahuje ani jediné auto, které by skončilo hůře než se čtyřmi hvězdičkami. A stejně jako minule tu je i tentokrát čínský vůz. Jmenuje se BYD Atto 3 a v pasivní bezpečnosti pro posádku vpředu dosahuje skvělého skóre.

Nejnovější výsledky testů bezpečnosti Euro NCAP
ModelHvězdičkyOchrana dospělýchOchrana dětí vzaduBezpečnostní elektronika
BMW řady 2 Active Tourer*****88 %81 %92 %
BMW X1*****86 %89 %92 %
BYD Atto 3*****91 %89 %74 %
Citroën C5 X****82 %69 %66 %
Mazda CX-60*****88 %89 %76 %
Mercedes-Benz EQE*****95 %83 %81 %
Mobilize Limo****80 %69 %71 %
Seat Arona*****83 %65 %70 %
Seat Ibiza*****83 %66 %70 %
VW Golf*****88 %74 %82 %

Začněme ale podle abecedy od BMW, které nechalo otestovat novou řadu 2 Active Tourer a crossover X1. „Krtek“ boduje středovým airbagem mezi předními sedačkami a výbornou ochranou dětí na zadních sedadlech. Výborný je také v elektronické výbavě, s ochranou zranitelných účastníků provozu při srážce to je horší.

Crossover X1 je o chloupek horší u posádky vpředu, děti vzadu ale chrání ještě lépe. Asistenční systémy tu získaly stejně vynikající skóre přes 90 %.

Třetí v pořadí je již nakousnutý BYD Atto 3, čínský elektrický crossover. Ten trochu ztrácí v asistenčních systémech, v ochraně dospělých vpředu je však z nové sady testů na druhém místě za Mercedesem-Benz EQE. Navzdory pětihvězdičkovému hodnocení nabízí slabou ochranu trupu řidiče při bočním nárazu do sloupu, děti vzadu však chrání výborně.

Citroën C5 X je jedním ze dvou aut, která nedosáhla na pět hvězdiček, a zároveň jediným, které se v hodnocení bezpečnostních asistentů nedostalo přes 70 %. Důvodem je nepříliš dobrá detekce chodce přecházejícího ulici, do které vůz odbočuje, a také nedokonalá reakce na cyklistu vyjíždějícího zpoza zaparkovaných aut.

Mazda CX-60 skóruje zejména ochranou dětí vzadu, s ochranou řidiče při čelní srážce levou částí přídě to je trochu horší. Dobré skóre získal také systém autonomního nouzového brzdění při zkouškách proti autům i ostatním účastníkům provozu. Navzdory karoserii typu SUV jsou na tom dobře při nehodě s CX-60 i chodci a cyklisté.

Mercedes-Benz EQE získal v současné sadě testů nejlepší hodnocení za ochranu posádky vpředu – 95 %. Pro děti vzadu není o tolik horší s 91% skóre. Autonomní nouzové brzdění funguje dobře ve všech situacích kromě cyklisty vyjíždějícího zpoza zaparkovaných aut a v ochraně chodců boduje kapota, která se v případě nehody přizvedne.

Elektrické Mobilize Limo je produktem podznačky Renaultu a v Evropě cílí zejména na taxikáře, vzniklo však v Číně. Nedosáhl na pět hvězdiček, neboť ochrana posádky vpředu je z nově testovaných aut nejhorší – je na 80 %. Na chvostu je také v ochraně dětí vzadu, se zranitelnými účastníky a elektronikou to tak strašné není.

Dva faceliftované Seaty AronaIbiza také dosáhly pěti hvězdiček navzdory tomu, že jim např. chybí středové airbagy mezi předními sedačkami. Jejich výsledky jsou si velmi podobné, neboť se jedná o vzájemně velmi podobná auta. V ochraně zranitelných účastníků provozu jsou oba na chvostu.

A konečně, Volkswagen Golf VIII. generace. Ten je na trhu už docela dlouho a testem Euro NCAP už prošel, nově ale dostal středový airbag či asistenta pro jízdu křižovatkou. Opět získal pětihvězdičkové hodnocení, třebaže se testy od jeho uvedení na trh posunuly.

Výběr článků

Načítám