Článek
Pasivní bezpečnost vozu je věc, kterou člověk nechce na vlastní kůži zkoušet, ale přesto se hodí, když je co nejlepší. V Evropě se jí věnuje organizace Euro NCAP ve svých nárazových testech – ovšem aby auto dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení, na výši musí být i bezpečnostní asistenční systémy.
Sada desítky nově zveřejněných testů neobsahuje ani jediné auto, které by skončilo hůře než se čtyřmi hvězdičkami. A stejně jako minule tu je i tentokrát čínský vůz. Jmenuje se BYD Atto 3 a v pasivní bezpečnosti pro posádku vpředu dosahuje skvělého skóre.
Nejnovější výsledky testů bezpečnosti Euro NCAP | ||||
---|---|---|---|---|
Model | Hvězdičky | Ochrana dospělých | Ochrana dětí vzadu | Bezpečnostní elektronika |
BMW řady 2 Active Tourer | ***** | 88 % | 81 % | 92 % |
BMW X1 | ***** | 86 % | 89 % | 92 % |
BYD Atto 3 | ***** | 91 % | 89 % | 74 % |
Citroën C5 X | **** | 82 % | 69 % | 66 % |
Mazda CX-60 | ***** | 88 % | 89 % | 76 % |
Mercedes-Benz EQE | ***** | 95 % | 83 % | 81 % |
Mobilize Limo | **** | 80 % | 69 % | 71 % |
Seat Arona | ***** | 83 % | 65 % | 70 % |
Seat Ibiza | ***** | 83 % | 66 % | 70 % |
VW Golf | ***** | 88 % | 74 % | 82 % |
Začněme ale podle abecedy od BMW, které nechalo otestovat novou řadu 2 Active Tourer a crossover X1. „Krtek“ boduje středovým airbagem mezi předními sedačkami a výbornou ochranou dětí na zadních sedadlech. Výborný je také v elektronické výbavě, s ochranou zranitelných účastníků provozu při srážce to je horší.
Crossover X1 je o chloupek horší u posádky vpředu, děti vzadu ale chrání ještě lépe. Asistenční systémy tu získaly stejně vynikající skóre přes 90 %.
Třetí v pořadí je již nakousnutý BYD Atto 3, čínský elektrický crossover. Ten trochu ztrácí v asistenčních systémech, v ochraně dospělých vpředu je však z nové sady testů na druhém místě za Mercedesem-Benz EQE. Navzdory pětihvězdičkovému hodnocení nabízí slabou ochranu trupu řidiče při bočním nárazu do sloupu, děti vzadu však chrání výborně.
Citroën C5 X je jedním ze dvou aut, která nedosáhla na pět hvězdiček, a zároveň jediným, které se v hodnocení bezpečnostních asistentů nedostalo přes 70 %. Důvodem je nepříliš dobrá detekce chodce přecházejícího ulici, do které vůz odbočuje, a také nedokonalá reakce na cyklistu vyjíždějícího zpoza zaparkovaných aut.
Mazda CX-60 skóruje zejména ochranou dětí vzadu, s ochranou řidiče při čelní srážce levou částí přídě to je trochu horší. Dobré skóre získal také systém autonomního nouzového brzdění při zkouškách proti autům i ostatním účastníkům provozu. Navzdory karoserii typu SUV jsou na tom dobře při nehodě s CX-60 i chodci a cyklisté.
Mercedes-Benz EQE získal v současné sadě testů nejlepší hodnocení za ochranu posádky vpředu – 95 %. Pro děti vzadu není o tolik horší s 91% skóre. Autonomní nouzové brzdění funguje dobře ve všech situacích kromě cyklisty vyjíždějícího zpoza zaparkovaných aut a v ochraně chodců boduje kapota, která se v případě nehody přizvedne.
Elektrické Mobilize Limo je produktem podznačky Renaultu a v Evropě cílí zejména na taxikáře, vzniklo však v Číně. Nedosáhl na pět hvězdiček, neboť ochrana posádky vpředu je z nově testovaných aut nejhorší – je na 80 %. Na chvostu je také v ochraně dětí vzadu, se zranitelnými účastníky a elektronikou to tak strašné není.
Dva faceliftované Seaty Arona a Ibiza také dosáhly pěti hvězdiček navzdory tomu, že jim např. chybí středové airbagy mezi předními sedačkami. Jejich výsledky jsou si velmi podobné, neboť se jedná o vzájemně velmi podobná auta. V ochraně zranitelných účastníků provozu jsou oba na chvostu.
A konečně, Volkswagen Golf VIII. generace. Ten je na trhu už docela dlouho a testem Euro NCAP už prošel, nově ale dostal středový airbag či asistenta pro jízdu křižovatkou. Opět získal pětihvězdičkové hodnocení, třebaže se testy od jeho uvedení na trh posunuly.