Článek
Popularita karbonu, tedy uhlíkových vláken, v automobilovém průmyslu během posledních let prudce vzrůstá. Materiál, který se kromě jiného používá také v letectví, se totiž může pochlubit kombinací vysoké tuhosti a nízké hmotnosti, což je žádané nejen u sportovních vozů, ale také u elektromobilů, jež bojují s hmotností baterií.
Jak ovšem upozornil magazín Nikkei, používání karbonu v automobilovém průmyslu by mohla v budoucnu omezit či zakázat revize unijního nařízení End of Life Vehicles (ELV), která se zabývá recyklací automobilů a má za cíl učinit automobily šetrnější k životnímu prostředí.
Během recyklace karbonu se totiž mohou do vzduchu uvolňovat velmi jemná vlákna, jež by mohla způsobovat zdravotní potíže. Karbon by se tak mohl dostat na seznam prvků, kde jsou nyní materiály jako olovo, rtuť, kadmium nebo šestimocný chróm, jejichž použití je v automobilovém průmyslu výrazně regulováno.

Karbon se využívá také v interiérech.
Pokud by byla revize nařízení ELV na půdě EU schválena, bylo by to poprvé na světě, kdy budou uhlíková vlákna zařazena mezi nebezpečné materiály. Návrh ale ještě čekají další projednávání, která mohou finální podobu změnit. Navíc se neočekává, že by měl v platnost vstoupit před rokem 2029.
Omezení používání karbonu v automobilovém průmyslu by přitom podle Nikkei pocítily především japonské společnosti. Jen podniky Toray Industries, Teijin a Mitsubishi Chemical totiž společně ovládají 54 % trhu s uhlíkovými vlákny.
Je přitom otázka, jak by se zákaz používání karbonu v automobilovém průmysl promítl do dalších odvětví. Karbon je totiž využíván také například u listů větrných elektráren.