Hlavní obsah

EU sjednotí pravidla poplatků za použití silnic, zavede i jednodenní dálniční známku

Poplatky za používání silnic těžkými vozidly v EU čekají v příštích letech zásadní změny. Nesou se v duchu sjednocování pravidel a zavádění poplatků za emise CO2, což může v důsledku znamenat, že poplatky budou vyšší.

Foto: Profimedia.cz

Dálnice (Ilustrační foto)

Článek

Rada EU přijala směrnici reformující výběr silničních poplatků, která bude platit pro osobní i nákladní auta. Jejím deklarovaným cílem je motivace k čistší a efektivnější dopravě; předpis „zahrnuje nový systém pro řešení emisí CO2 s cílem snížit uhlíkovou stopu dopravy v souladu se Zelenou dohodou pro Evropu a Pařížskou dohodu“, stojí v tiskové zprávě.

Neznamená to ovšem, že všichni za všechno zaplatíme automaticky víc, třebaže takový výsledek je zejména u nadnárodního cestování či autodopravy pravděpodobný. Státům pořád zůstane svoboda volby poplatků či osvobození některých kategorií vozidel od poplatku.

Matka silnic slaví 95 let. Slavná americká Route 66 sloužila téměř šedesát let

AutoMoto

Pro nákladní auta bude postupně ukončován provoz časových vinět v těch státech, kde ještě takový systém platí, a bude nahrazován mýtným. Má to ovšem platit pro hlavní trasy, na nichž je uskutečňována většina mezinárodní nákladní automobilové dopravy; na jiných částech své sítě mohou státy ponechat viněty v platnosti.

Členské státy také budou mít možnost zavést kombinovaný systém poplatků pro některé nebo všechny kategorie těžkých vozidel. Takový systém by mohl být kombinací mýtného a časového poplatku, tedy vinět, příp. zohledňovat také emise CO2 daného vozidla a emisní normu Euro, kterou plní.

Životnost opravené D1 je 30 let, zkolaudována má být v příštím roce

Domácí

Co však nějakým způsobem bude zavedeno na celounijní úrovni, bude nástroj pro různé poplatky za infrastrukturu a její užívání pro těžká vozidla na základě jejich emisí CO2. Zpočátku se takový nástroj bude vztahovat pouze na největší náklaďáky, ovšem v budoucnu by se mohl rozšířit: „Rozlišení mýta nebo poplatků za užívání na základě environmentální výkonnosti se bude od roku 2026, bude-li to technicky proveditelné, vztahovat na dodávky a minibusy,” říká tisková zpráva.

Třebaže členské státy budou mít svobodu ve stanovování výše poplatků, po čtyřletém přechodném období budou jisté poplatky – dle tiskové zprávy „za externí náklady v důsledku znečištění ovzduší“ – povinné. S výjimkou v případě, pokud by takový poplatek měl za následek odliv provozu mimo hlavní trasy s nechtěnými negativními důsledky. Jinými slovy, kdyby poplatky měly vyhnat řidiče z hlavních tahů na užší okresní silnice, členský stát je vybírat nemusí.

Havlíček k elektronickým známkám: E-shop jsme spustili a hned vypnuli, aby se nepřetížil

AutoMoto

To všechno se týká zejména nákladní dopravy. Mávnout nad tím rukou však nelze, protože jakékoliv zvýšení silničních daní či poplatků pro nákladní dopravu znamená zvýšení cen zboží, které je těmi nákladními auty přepravováno.

Na řidiče osobních aut se extra poplatky za emise CO2 zatím nechystají, naopak jim směrnice přinese jeden potenciální benefit – jednodenní dálniční známky. Předpis stanovuje, že členské státy, které využívají pro zpoplatnění některých silnic viněty, budou muset nabídnout i viněty jednodenní a sedmi či desetidenní.

Použití denní viněty však lze omezit pro tranzit, tedy např. pro cizince, kteří Českem projíždějí z Polska do Rakouska – anebo pro Čechy, kteří Rakouskem a Slovinskem projíždějí do Chorvatska.

Související články

Výběr článků

Načítám