Článek
Pro výrobce aut si v Bruselu přichystali další novoty. Rozšiřuje se seznam asistenčních systémů, které budou muset všechny vozy nabídnout ve standardní výbavě.
Nová pravidla se budou vztahovat na osobní vozidla, dodávky, autobusy i nákladní automobily. Od května 2022 by tak všechna nová auta prodávaná na evropském trhu měla mít například systém inteligentní regulace rychlosti (ISA), který řidiče na základě sledování map a rozpoznání dopravních značek upozorní na překročení povolené rychlosti.
Samotný systém neomezí rychlost vozidla a řidiči budou mít možnost jej vypnout, při každém nastartování se však automaticky opět zapne. K dalším povinným systémům bude patřit pokročilý systém nouzového brzdění a rozpoznávání únavy řidiče či technologie nouzového udržování vozidla v jízdním pruhu.
Auta mají být vybavena také detekcí zpětného chodu či zařízením monitorujícím přesný tlak v pneumatikách. Snadněji do nich půjde instalovat alkoholový imobilizér. Nákladní vozy a autobusy nově budou muset mít podobu, která výrazně omezí mrtvé úhly kolem vozidla, do nichž řidič nevidí. Budou také povinně vybaveny technologiemi schopnými rozpoznat chodce a cyklisty v bezprostřední blízkosti.
Škoda poodhaluje interiér nové Octavie, designové skici potvrzují nejen zvláštní volant
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_J/awRXvc.jpeg?fl=cro,9,0,1255,706%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
„Tato nová pravidla nám pomohou výrazně snížit počet úmrtí a vážných zranění na silnicích EU. Posilují též konkurenceschopnost evropských výrobců aut na celosvětovém trhu,“ konstatoval finský ministr Timo Harakka, jehož země Radě EU předsedá.
Evropský parlament schválil nařízení už letos v dubnu. Od začátku století do roku 2017 se podle unijních statistik snížil počet úmrtí při dopravních nehodách v Evropě o více než polovinu. Dosud poslední povinné bezpečnostní úpravy automobilů však EU schválila před deseti lety.