Článek
Emisní normy jsou jedním ze základních popudů vývoje a výzkumu nových automobilů a jejich pohonů. Dodržení euronorem je čím dál tím obtížnější a to se nelíbí výrobcům automobilů. Ti si stěžovali u Evropské komise na příliš přísné normy Euro 5, které by měly vejít v platnost v roce 2008. Se zkušenostmi s Euro 4, jejichž platnost se díky výjimkám posunula o téměř dva roky dál, to však není zrovna pravděpodobné datum.
Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) podala několik podnětů k EK ve kterých se říká například to, že výrobci budou mít nejen velké problémy s dosažením nových norem, ale cena nového dieselového agregátu může díky vysokým nákladům vzrůst až o 900 dolarů (18 900 Kč) a malé vznětové motory tak budou téměř neprodejné. ACEA ve svém pojednání také upozorňuje, že za prvních devět měsíců 2006 je podíl naftových motorů v nově prodaných automobilech 50,3 %, což je ve srování s rokem 1991 nárůst o 35,7 %.
ACEA upozorňuje, že dopad na životní prostředí však může být i negativní. Náročná výroba a nutnost stálého zlepšování všech komponent a paliv bude mít za následek zvýšení emisí průmyslového CO2 o 6 %.
Přehled emisních limitů Euro (g/km) | ||||||
Limit | Platnost | CO | HC | HC+NOx | NOx | Částice |
Dieselové motory | ||||||
Euro 1 | 1992/07 | 2.72 | - | 0.97 | - | 0.14 |
Euro 2 (a) | 1996/01 | 1.0 | - | 0.7 | - | 0.08 |
Euro 2 (b) | 1996/01 | 1.0 | - | 0.9 | - | 0.10 |
Euro 3 | 2000/01 | 0.64 | - | 0.56 | 0.50 | 0.05 |
Euro 4 | 2005/01 | 0.50 | - | 0.30 | 0.25 | 0.025 |
Euro 5 | 2008/06? | 0.50 | - | 0.25 | 0.20 | 0.0125 |
Benzínové motory | ||||||
Euro 1 | 1992/07 | 2.72 | - | 0.97 | - | - |
Euro 2 | 1996/01 | 2.2 | - | 0.5 | - | - |
Euro 3 | 2000/01 | 2.30 | 0.20 | - | 0.15 | - |
Euro 4 | 2005/01 | 1.0 | 0.10 | - | 0.08 | - |
Euro 5 | 2008/06? | 1.0 | 0.075 | - | 0.06 | 0.005 |
Zdroj: dieselnet.com |
(a) Vozy s komůrkovými agregáty
(b) Vozy s přímovstřikovými agregáty
Pozn: Euro 5 stále není definitivně schváleno, hodnoty jsou pouze orientační