Hlavní obsah

EU bude jednat o snížení emisí CO2, ekologická auta získají na oblibě

Europoslanci z výboru pro průmysl chtějí, aby Evropská unie zmírnila navrhované limity pro vypouštění emisí oxidu uhličitého (CO2) u automobilů. Jednak upřednostňují pozvolnější náběh opatření, současně by podle nich měly být i nižší pokuty za překročení hraničních hodnot.

Foto: Petr Blahuš, Právo

Článek

Evropská komise, výkonný orgán "sedmadvacítky", před časem navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2 130 gramů na kilometr. Nyní vypouští v průměru zhruba 158 gramů.

Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách. O tomto návrhu nyní vyjednává jednak Rada EU zastupující členské státy, jednak Evropský parlament, přičemž obě instituce se budou muset dohodnout na jednotné pozici. EP by měl o návrhu jako celek hlasovat zřejmě v prosinci.

Nyní se však už vše dojednává. V pondělí večer se k tomu vyjádřil důležitý výbor pro průmysl. Chtěl by prosadit, aby se limit v roce 2012 vztahoval jen na 60 procent aut jedné značky. Celé "flotily" by se pak měl týkat až od roku 2015. Odklad či postupný náběh požadovala i řada automobilek.

Zmírnění by se podle výboru mělo týkat pokut

Pokud by firmy porušily stanovené limity, pak by podle návrhu komise měly být za každý gram navíc pokutovány 95 eury. Europoslanci z výboru navrhují jen 40 eur. Výbor se také dohodl, že by si unie měla stanovit dlouhodobý cíl ve výši 95 gramů na kilometr, který by měl být v platnosti od roku 2020.

Obecně by se státy daly ve vztahu k návrhu EK rozdělit na dvě skupiny. Na jedné straně jsou země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, na druhé země s výrobci zaměřujícími se na střední a velké vozy. Mezi ty patří Německo a do určité míry i Česko.

Podle diplomatických zdrojů ČTK by pozice, kterou navrhuje parlamentní výbor, mohla být blízká české. Při vyjednávání na úrovni států ale nyní hlavní role spočívá na dvou zemích - Německu a Francii, které mezi sebou musí nejprve najít nějaký kompromis.

Dá se čekat, že nějaký konkrétní návrh by na stůl mohly položit ještě letos, tedy za francouzského předsednictví. Rozhodnutí výboru se příliš nelíbí ekologům.

"Toto hlasování je špatným kompromisem, který se vzdává naléhavé akce výměnou za dlouhodobý cíl. To, co opravdu potřebujeme, je obojí," uvedla Franziska Achterbergová z hnutí Greenpeace v prohlášení zaslaném ČTK.

Dodala, že věří, že výbor pro životní prostředí parlamentu, který o tom bude hlasovat příští týden, bude "odvážnější a odpovědnější ke klimatickým výzvám".

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám