Článek
Evropský parlament nařízení o vybavení systémem ESP schválil 10. března 2009. ESP dovede zabránit smyku vozidla, není ale dobré na tento systém výhradně spoléhat – fyzikální zákony pochopitelně obejít nedokáže a bylo by naivní myslet si, že díky němu zmizí z evropských silnic smrtelné nehody. Jak praví staré motoristické moudro, auto by měl řídit vždy řidič, ne naopak.
Přesto, přínos elektronické stabilizace, zejména pro méně zkušené řidiče, je nepopiratelně mimořádný. "ESP může zabránit až 80 procentům všech nehod vzniklých z důvodu smyku", řekl Werner Struth, prezident divize Řízení podvozkových systémů společnosti Bosch. "Ihned po bezpečnostních pásech je tento systém druhou nejdůležitější bezpečnostní technologií ve vozidle," dodal.
V Německu mělo podle statistik firmy Bosch z roku 2008 elektronickou stabilizaci 81 procent nově prodaných vozidel, v celé Evropě to ve stejném období bylo 53 procent.
Svojí premiéru měl systém "jízdní stability" ve vozidle Mercedes-Benz S 600 Coupé (C 140). Několik měsíců poté následovalo jeho zavedení také ve třídě S (W 140) a v roadsteru SL (R 129).
Zásluha o rozšíření systému ESP ve větším měřítku patří ale třídě A, nechvalně proslulé problémy se stabilitou ve vyšších rychlostech. Nyní nabízí systém ESP všichni velcí automobiloví výrobci.
Jak funguje ESP | |
---|---|
Elektronický systém stabilizace směru jízdy ESP snižuje nebezpečí smyku při jízdě do zatáčky a v extrémních situacích, jako je náledí nebo mokrá vozovka, udržuje vůz ve zvolené stopě. | |
Bezpečnost vozidla zvyšuje cíleným brzděním jednotlivých kol tak, že již při začínajícím smyku působí proti tomuto nechtěnému pohybu a řidiči zůstává zachována možnost vůz ovládat. | |
Při přetáčivém pohybu je korekce směru vozidla dosahována přibrzďováním předního kola na vnější straně zatáčky, při nedotáčivém pohybu brzdí zadní kolo na vnitřní straně zatáčky. | |
Přídavným účinkem funkce ESP je snížení výkonu motoru, které vůz zpomaluje. |