Článek
Automobilka Mercedes-Benz už před pár týdny odhalila vnitřek modelu EQS, v němž si budou zákazníci moci vybrat mezi „běžnou“ dotykovou obrazovkou uprostřed palubní desky a panelem jako z vesmírné lodi, který je téměř celý pokrytý dotykovými displeji. Nyní k tomu máme před sebou i exteriér auta, který jsme dosud mohli spatřit jen v náznacích na maskovaných fotografiích.
Kdo čekal impozantní příď a mohutnou kapotu jako u konvenční třídy S, předem věděl, že bude zklamán. Design elektrického „eska“ je přísně podřízen co nejnižšímu odporu vzduchu.
Mercedes říká tomuto tvaru „one bow“ a vidí ho v lince od prostoru nad předními koly až k zádi auta. Design je přísně hladký, prostý téměř jakýchkoliv výčnělků. Nejpodstatnější ovšem je krátká a nízká kapota, kterou umožnila speciální elektromobilní platforma.
Nejnižší odpor vzduchu ze všech
Třebaže jeho vzhled je trochu kontroverzní, přinejmenším na vlajkovou loď, oběť se vyplatila – EQS má s hodnotou 0,202 nejnižší koeficient odporu vzduchu u sériově vyráběných aut.
Zejména díky tomu dokáže na 108,7kWh baterii ujet až 770 kilometrů na jedno nabití dle normy WLTP. Nabíjení může probíhat výkonem až 200 kW v případě stejnosměrného proudu, kdy nabití z 10 na 80 % trvá 31 minut. Za 15 minut má nabídnout dojezd 300 km. Pro střídavý proud je v základní výbavě 11kW nabíječka, se kterou nabití z 10 na 100 % trvá 10 hodin; za příplatek je silnější 22kW nabíječka, kterou vůz nabijete za 5 hodin.
Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí
K mání budou prozatím dvě verze, nazvané EQS 450+ a EQS 580 4Matic. Ta první má poháněná zadní kola jedním elektromotorem o 333 koních a 450 Nm, což 2480 kg těžkému vozu stačí ke zrychlení na stovku 6,2 sekundy. Normovaná spotřeba elektřiny je 15,7-20,4 kWh/100 km.
Druhá varianta je čtyřkolkou o výkonu 524 koní a točivém momentu 828 N.m. Kvůli druhému elektromotoru na přední nápravě je o 105 kg těžší. Zrychlení na stovku trvá 4,3 sekundy a vůz má spotřebovávat 17,4-21,8 kWh/100 km. Nejvyšší rychlost je u obou verzí limitovaná na 210 km/h a v plánu je i ostrá verze, která má nabídnout až 762 koní.
Futuristický interiér
Interiér měl svou chvilku slávy už před několika týdny, kdy svět zaujal systém nazvaný MBUX Hyperscreen. Ten je příplatkovou výbavou – standardem je běžný centrální displej, podobný tomu v třídě S – a je v podstatě třemi displeji, táhnoucími se přes celou šířku palubní desky.
Přístrojový štít je jasný, centrální displej taky – nejzajímavější tu je displej před spolujezdcem. Ten umožňuje stát se spolujezdci skutečným kopilotem, neboť jím lze ovládat řadu funkcí auta včetně klimatizace, ambientního osvětlení, audiosystému, navigace nebo i masážní funkce obou předních sedadel.
On samotný, stejně jako dva displeje pro pasažéry na vnějších zadních sedačkách, také nabízí možnost připojení sluchátek přes bluetooth, aby mohl každý poslouchat vlastní hudbu nebo třeba sledovat videa na YouTube.
Lexus oslepil řidiče za jízdy. Demonstroval tak rizika rozptylování
Aby na spolujezdcův displej řidič moc nehleděl, vůz ho sleduje pomocí kamer a displej vypne, když na něj řidič příliš utíká očima. Tyto kamery také zajišťují funkci hlídače únavy řidiče s detekcí mikrospánku a pomáhají s nastavováním vnějších zpětných zrcátek – na které zrcátko se řidič dívá, to tlačítky na dveřích nastavuje.
Kromě toho dokáží rozpoznat tvář řidiče a podle toho zvolit profil v nastavení auta; tuto funkci nicméně už dříve přineslo Subaru Forester. EQS k ní přidává ještě možnost přihlášení k uživatelskému profilu pomocí otisku prstu.
V druhé řadě sedadel je, aspoň prozatím, dostupná pouze třímístná lavice, nikoliv dvě individuální sedačky. Přesto je na vnější pasažéry soustředěn veškerý komfort – vyberete-li správně na seznamu příplatků, dostanete kromě již zmíněných obrazovek, připevněných na předních opěradlech, taky vyhřívání a masážní funkci vnějších zadních míst nebo tablet skrytý ve výklopné loketní opěrce, se kterým si může za jízdy hrát ten, na nějž zbylo prostřední místo.
Armáda jízdních asistentů
Jízdních pomocníků je tu vážně spousta i ve standardu, natož za příplatek. Začít můžeme automatickým otvíráním dveří – vůz vám sám otevře, když čidla uznají, že to je bezpečné, a po nastoupení taky sám zavře, když šlápnete na brzdu.
Další budiž navigace s rozšířenou realitou, která v základní výbavě využívá displeje vozu. Za příplatek pracuje i s head-up displejem, jímž virtuálně promítne na silnici šipky podle toho, kam máte odbočit.
Adaptivní tempomat s aktivním vedením v jízdním pruhu, které je schopné ten pruh samočinně změnit, je samozřejmostí, stejně jako aktivní nouzové brzdění do všech směrů včetně situace, kdy odbočujete doleva a nedáte přednost protijedoucímu. A když už by mělo k boční srážce dojít, EQS se zvedne o 7 cm nahoru, aby více energie nárazu šlo do rámu karoserie, nikoliv do dveří.
Prozatím jen na německém trhu, alespoň dle dostupných informací, bude k mání také poloautonomní jízda bez nutnosti držet volant, a to v rychlostech do 60 km/h na dálnicích.
Světlomety vozu mohou být vybaveny 1,3 milionu mikrozrcadel v každé přední lampě. Tento systém se jmenuje Digital Light a kromě již dobře známé funkce LED Matrix, která je díky tak ohromnému množství světelných bodů velmi přesná, také umožňuje promítat na silnici nejrůznější symboly.
Umí rovněž lépe nasvítit chodce u silnice, aby ho řidič nepřehlédl, a indikuje přejezd do jiného pruhu, je-li autonomní, nebo vedení skrz stavbu na vozovce či když vám aktivní hlídač mrtvých úhlů nechce dovolit přejet do jiného pruhu manuálně.
Mercedes EQS bude k mání během druhé poloviny letošního roku. Ceník zatím není na světě, ale nepočítejte s žádnou lácí – spekuluje se o základní ceně nad 2 miliony korun, což je na druhou stranu v luxusní třídě běžné i se spalovacími motory.