Hlavní obsah

Emisní norma Euro 7 může být nakonec mírná

Změny, které do automobilového světa má přinést chystaná emisní norma Euro 7, se mají týkat zejména oxidů dusíku. Limity se mají srovnat na současný stav u benzínových osobních aut. S odvoláním na návrhy nové směrnice to tvrdí server Politico.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

Emisní norma Euro 7, kterou evropští zákonodárci už roky slibují, ale stále není její finální znění na světě, je možným Damoklovým mečem zejména pro levnější konvenční auta. A to až do té míry, že existují obavy, zda někteří výrobci s její platností rovnou nepřestanou spalovací motory nabízet, protože vývoj „zelenějších“ motorů by se prostě nevyplatil - tím spíš, když o pár let později je v plánu drastické omezení spalovacích motorů v nových autech.

Podle nejnovějších zpráv webu novin Politico ovšem není budoucnost pro zákazníky levných nových aut tak chmurná. Noviny se podle vlastních slov dostaly k návrhu směrnice a ten hovoří o stanovení limitů škodlivin pro nová osobní i lehká užitková auta na tu úroveň, která dnes platí pro osobní auta se zážehovými motory. U ostatních vozů to znamená především zpřísnění limitu zejména u oxidů dusíku.

Mercedes-Benz se nechce vzdát osmiválce. Když bude poptávka, vyrábět se bude dál

AutoMoto

Aktuální norma Euro 6d stanovuje limit 1 g oxidu uhelnatého, 0,1 g uhlovodíků, 0,068 g těkavých organických sloučenin, 0,06 g oxidů dusíku a 0,0045 g pevných částic - to vše na kilometr jízdy. Emisí CO2 se normy Euro netýkají.

Současná geopolitická a ekonomická situace vytváří „bezprecedentní tlak na automobilové dodavatelské řetězce a vytváří problémy s dostupností pro zákazníky, navíc v kontextu vysoké inflace“, citují noviny návrh.

Ve výsledku je tedy snaha minimalizovat náklady nutné k přechodu na Euro 7. Tím spíš, že nové spalovací motory budou beztak extrémně omezeny legislativou vztahující se k oxidu uhličitému už v roce 2035.

Příliš rychlý přechod na elektromobily ohrozí životní prostředí, říká šéf Renaultu

AutoMoto

Z hlediska elektrifikace je to krok, který automobilky bezpochyby uvítají. „Z pohledu průmyslového odvětví nepotřebujeme Euro 7, protože by ubíralo zdroje, které bychom měli investovat do elektrifikace,“ nechal se na nedávném pařížském autosalonu slyšet Carlos Tavares, hlava automobilového giganta Stellantis.

Podle Politica má norma nově zahrnovat také jemné pevné částice PM2,5 či částice z brzdových destiček nebo pneumatik.

Plán na zveřejnění normy Euro 7 aktuálně zní na 9. listopadu letošního roku. Podle původního plánu by změny měly vstoupit v platnost od roku 2025 přinejmenším pro nově homologovaná vozidla, nelze ale vyloučit, že i toto datum dojde úpravy.

Související témata:

Výběr článků

Načítám