Článek
Automobilka Tesla dosáhla v loňském roce obrovských prodejních úspěchů, k čemuž si často pomohla i výrazným snižováním cen. Podle agentury Reuters se ale očekává, že prodeje za první čtvrtletí roku 2024 budou spíše slabší. A důvodem může být i její šéf, podnikatel Elon Musk.
Podle společnosti Caliber, která se zabývá průzkumem trhu, totiž tzv. „uvažovací skóre“ (tedy zda zákazníci zvažují pořízení vozu u společnosti) kleslo u Tesly na 31 procent. Když ale společnost Caliber začala toto skóre v roce 2021 u Tesly sledovat, pohybovalo se kolem 70 procent.
Jen od ledna tohoto roku pak Tesla ztratila 8 procentních bodů, zatímco u automobilek jako BMW, Audi a Mercedes-Benz, které nyní uvádí na trh kromě vozů se spalovacími motory i nové elektromobily, skóre naopak roste.
Vyjednávejte, jinak ztratíte přístup k Černému moři včetně Oděsy, vzkázal Ukrajincům Musk
„Je velmi pravděpodobné, že Musk sám přispívá k poklesu reputace,“ uvedl v rozhovoru pro Reuters Shahar Silbershatz, generální ředitel společnosti Caliber. Podle průzkumu si totiž Muska spojuje s automobilkou Tesla až 83 % dotázaných Američanů.
Zatímco v minulosti Elon Musk zákazníky automobilce spíše získával svou průkopnickou vizí a nezdolností, v posledních letech je zdrojem různých kontroverzí. K tomu navíc přispěla i koupě sociální sítě Twitter, přejmenované na X, kde Musk své názory prezentuje.
Některá jeho vyjádření byla v minulosti označena za antisemitská, ačkoliv to sám Musk jasně odmítal. Jeho politické názory, místy až krajně pravicové, zase odhání voliče tíhnoucí k levici. Podle některých názorů navíc sociální síť X nedělá dost v boji proti nenávistným projevům.
Podle průzkumu Civic Science, který má agentura Reuters k dispozici, pak mělo v únoru tohoto roku na Muska negativní názor 42 % respondentů, zatímco v dubnu 2022 to bylo asi jen 34 procent.
„Skromný, ale rostoucí počet zákazníků nakupujících elektromobily je stále více odrazován chováním a politikou Elona Muska a nyní na trhu hledají životaschopné alternativy k Tesle,“ uvedl Ed Kim, prezident kalifornské poradenské společnosti AutoPacific, pro Reuters.
Průzkum trhu S&P Mobility nicméně ukazuje, že Tesla má s 68 procenty nejvyšší loajalitu mezi automobilkami v USA. V její prospěch navíc hraje i rozšířená nabíjecí infrastruktura, kvůli které přechází stále více značek v zámoří na konektory používané elektromobily Tesla.