Hlavní obsah

Elektronika v autě je zdrojem problémů. Celkově nejspolehlivější jsou Peugeot a Škoda

Novinky, fra, mb

Nezávislá spotřebitelská organizace J.D. Power, která se zabývá statistikami spolehlivosti a spokojenosti zákazníků, potvrdila to, co řada z nás tuší už dávno. Čím víc elektroniky v autě, tím více problémů. Hovoří o tom studie spolehlivosti automobilů pro rok 2019.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Čím víc elektroniky, tím víc potenciálních problémů, ukazuje studie. (Ilustrační foto)

Článek

S nastupujícími moderními elektronickými systémy se ukazuje, že právě elektronika se stává kamenem úrazu pro automobily. Podle statistik vozidel se stářím 12-36 měsíců se totiž ukazuje, že za polovinu poruch a problémů může právě elektronika. A to jak ta spojená s řízením vozu a jeho bezpečností, tak i ta vnitřní, jako jsou rádio, navigace, připojení telefonu nebo interface toto sdružující.

Výzkum agentury J.D. Power, v tomto případě zaměřený na britský trh, se zabývá téměř 180 důležitými body. Jsou tu problémy s motorem, podvozkem, převodovkou, ale třeba i s klimatizací, osvětlením apod. A samozřejmě i s elektronikou. Výsledky uvádí pomocí indexu počtu problémů na 100 vozidel, označeného PP100.

Foto: František Němec

Škoda stanula na druhém místě v celkové spolehlivosti. Na snímku palubní systémy Kodiaqu RS

Ukázalo se, že například 1,5 vozidla ze 100 má problémy s alarmy nebo tempomaty. Co je ovšem horší, je, že 2,4 vozidel ze 100 má problémy s elektronickými bezpečnostními systémy, jako jsou hlídač slepého úhlu, systém proti nechtěnému vybočení z pruhu apod.

Joshua Halliburton, vedoucí evropské divize u J.D. Power, řekl, že tohle by se mohlo stát problémem se zaváděním autonomních systémů řízení vozidel. Lidé by mohli mít k těmto systémům nedůvěru, a hlavně poruchovost by se měla snížit a znásobit jejich kontrola. „Zákazníci oprávněně zpochybňují nákup auta s autonomním řízením, když se automobilky například neustále potýkají s přesností svých navigačních systémů.“

Foto: Marek Bednář, Novinky

Přesnost navigačních systémů patří podle J.D. Power k problematickým oblastem. (Ilustrační foto)

Ovšem nejproblematičtější na vozidle jsou systémy spojené s infotainmentem. Podle dotazovaných majitelů aut tvoří tyto systémy polovinu z deseti největších problémů.  Podle J.D. Power je na tom jasně znát zoufalá snaha výrobců uvádět co nejdříve nové technologie, aniž by byly dostatečně vyladěné. Pokud by to neudělali, tak by jim konkurence výrazně utekla.

Tabulka celkové spolehlivosti ukazuje, že to nejsou drahá auta, která v tomto oboru vynikají. Prémiové značky jsou v první desítce jen dvě - Mini a Volvo.

Celkové výsledky výzkumu spolehlivosti J.D. Power 2019
PořadíZnačkaIndex PP100
1.Peugeot77
2.Škoda88
3.Hyundai90
4.-5.Nissan94
4.-5.Suzuki94
6.Vauxhall/Opel95
7.Kia101
8.Mini103
9.Ford104
10.Volvo106
11.Honda109
12.Volkswagen113
13.Dacia114
14.Seat117
-PRŮMĚR119
15.-16.Mazda122
15.-16.Renault122
17.Citroën126
18.Toyota134
19.Mercedes-Benz136
20.Land Rover142
21.Jaguar159
22.Audi167
23.Fiat173
24.BMW181

Výběr článků

Načítám