Hlavní obsah

Elektronicky ovládaná spojka u manuální převodovky není bez otazníků

Kia slibuje snížení spotřeby paliva díky elektronicky ovládané spojce své nové manuální převodovky. Vůz tak má lépe zužitkovat mild-hybridní ústrojí. Jenže nad životností i uživatelskou přívětivostí visí otazníky.

Foto: Kia

Na první pohled je to normální manuální převodovka s pedálem spojky.

Článek

Téměř všechno je v nových autech řízeno elektronicky, ovládáno elektřinou. Okna a zrcátka jsou samozřejmostí už dlouho, parkovací brzda pár let taky a posilovač řízení už nepotkáte jiný než elektrický. Hydraulické spojení pedálu brzdy s brzdovými třmeny v kolech přestalo v běžných autech být dogmatem s příchodem současné Mazdy 3. Zbývala spojka, alespoň u aut s manuální převodovkou.

A ani zde už mezi pedálem a spojkovým talířem není nutné fyzické spojení; stačí kabely. Alespoň podle značky Kia, která detailně představila věc nazývanou iMT - inteligentní manuální převodovka. Pokud jste zachytili zprávy o modernizované Kie Rio nebo nové generaci Hyundai i10, na toto označení jste tam jistě narazili.

Foto: Kia

Modernizovaná Kia Rio patří k autům, které mohou mít převodovku iMT.

Ona „inteligence” se neváže ani tak k převodovce samotné, jako spíš k ovládání spojky a spolupráci s mild-hybridním systémem, kterým jsou některé varianty těchto vozů vybaveny. Jejich systém „clutch-by-wire”, tedy česky „spojka po drátě”, funguje tak, že po sešlápnutí spojkového pedálu vytvoří tlak kapaliny, potřebný k rozpojení spojky, elektrické čerpadlo, nikoliv řidič svou nohou.

Mild hybridy zaplavují automobilový trh. Elektromotor mají jen na výpomoc

AutoMoto

Sám o sobě by takový systém šel označit za přetechnizovanou zbytečnost, co se může rozbít. Jenže on pomáhá mild-hybridnímu ústrojí ve snaze šetřit palivo. Má uspořit 3 % za reálných jízdních podmínek, což se zdá jako malá troška, jenže ve světě drakonických trestů za nadlimitní produkci démonizovaného oxidu uhličitého ze strany EU se počítá každý gram.

Foto: Kia

Elektronický systém na levé straně je jednoznačně složitější.

Díky systému clutch-by-wire totiž dokáže mild-hybridní systém rozpojit spojku a vypnout motor, i když je v manuální převodovce stále zařazený rychlostní stupeň. Podle tiskové zprávy to dělá při jízdě rychlostí až 125 km/h v situacích, ve kterých by řidič běžně vyřadil a „plachtil” na neutrál.

Tento systém to dokáže udělat za něj, a navíc vypne motor, aby spořil palivo. V případě potřeby brzdění motorem stačí sešlápnout spojkový pedál a motor naskočí.

Foto: Kia

Čerpadélko a nádobka kapaliny jsou pod kapotou hned vedle sebe.

Vůz také dokáže vypnout motor při dojíždění ke křižovatce dříve než bez elektronicky ovládané spojky. Běžně je na vypnutí motoru třeba vyřadit na neutrál; tady elektronika za vás rozpojí spojku a vypne motor, takže ten v městském provozu delší dobu stojí a nespotřebovává žádné palivo.

Pokud na semaforu skočí zelená dřív, než zastavíte, opět stačí sešlápnout plyn a motor naskočí; případně chcete-li před zrychlováním podřadit, motor naskočí i po sešlápnutí spojkového pedálu.

Foto: Hyundai

Hyundai i10 také lze mít s mild hybridem a elektronicky ovládanou spojkou.

Ke startování motoru jako u většiny ostatních mild-hybridních systémů neslouží klasický startér s výsuvným pastorkem, nýbrž startér-generátor, napojený na motor řemenem místo alternátoru. Kromě výroby elektrické energie a startování motoru mu také může pomoci svými pár newtonmetry, když řidič sešlápne pedál plynu až na podlahu.

Ovšem, rovnou člověka napadají otázky. Jednak jde o životnost spojkového ložiska, které se bude ve výsledku používat častěji a po delší časové úseky, než u manuální převodovky. A jednak je otázka, jak se bude spojka chovat při nutnosti ultrapomalého manévrování v těsných prostorách, jaký - a zda vůbec nějaký - bude v pedálu cit. To všechno se dozvíme, až se s převodovkou iMT projedeme.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám