Článek
Téměř všechno je v nových autech řízeno elektronicky, ovládáno elektřinou. Okna a zrcátka jsou samozřejmostí už dlouho, parkovací brzda pár let taky a posilovač řízení už nepotkáte jiný než elektrický. Hydraulické spojení pedálu brzdy s brzdovými třmeny v kolech přestalo v běžných autech být dogmatem s příchodem současné Mazdy 3. Zbývala spojka, alespoň u aut s manuální převodovkou.
A ani zde už mezi pedálem a spojkovým talířem není nutné fyzické spojení; stačí kabely. Alespoň podle značky Kia, která detailně představila věc nazývanou iMT - inteligentní manuální převodovka. Pokud jste zachytili zprávy o modernizované Kie Rio nebo nové generaci Hyundai i10, na toto označení jste tam jistě narazili.
Ona „inteligence” se neváže ani tak k převodovce samotné, jako spíš k ovládání spojky a spolupráci s mild-hybridním systémem, kterým jsou některé varianty těchto vozů vybaveny. Jejich systém „clutch-by-wire”, tedy česky „spojka po drátě”, funguje tak, že po sešlápnutí spojkového pedálu vytvoří tlak kapaliny, potřebný k rozpojení spojky, elektrické čerpadlo, nikoliv řidič svou nohou.
Mild hybridy zaplavují automobilový trh. Elektromotor mají jen na výpomoc
Sám o sobě by takový systém šel označit za přetechnizovanou zbytečnost, co se může rozbít. Jenže on pomáhá mild-hybridnímu ústrojí ve snaze šetřit palivo. Má uspořit 3 % za reálných jízdních podmínek, což se zdá jako malá troška, jenže ve světě drakonických trestů za nadlimitní produkci démonizovaného oxidu uhličitého ze strany EU se počítá každý gram.
Díky systému clutch-by-wire totiž dokáže mild-hybridní systém rozpojit spojku a vypnout motor, i když je v manuální převodovce stále zařazený rychlostní stupeň. Podle tiskové zprávy to dělá při jízdě rychlostí až 125 km/h v situacích, ve kterých by řidič běžně vyřadil a „plachtil” na neutrál.
Tento systém to dokáže udělat za něj, a navíc vypne motor, aby spořil palivo. V případě potřeby brzdění motorem stačí sešlápnout spojkový pedál a motor naskočí.
Vůz také dokáže vypnout motor při dojíždění ke křižovatce dříve než bez elektronicky ovládané spojky. Běžně je na vypnutí motoru třeba vyřadit na neutrál; tady elektronika za vás rozpojí spojku a vypne motor, takže ten v městském provozu delší dobu stojí a nespotřebovává žádné palivo.
Pokud na semaforu skočí zelená dřív, než zastavíte, opět stačí sešlápnout plyn a motor naskočí; případně chcete-li před zrychlováním podřadit, motor naskočí i po sešlápnutí spojkového pedálu.
Ke startování motoru jako u většiny ostatních mild-hybridních systémů neslouží klasický startér s výsuvným pastorkem, nýbrž startér-generátor, napojený na motor řemenem místo alternátoru. Kromě výroby elektrické energie a startování motoru mu také může pomoci svými pár newtonmetry, když řidič sešlápne pedál plynu až na podlahu.
Ovšem, rovnou člověka napadají otázky. Jednak jde o životnost spojkového ložiska, které se bude ve výsledku používat častěji a po delší časové úseky, než u manuální převodovky. A jednak je otázka, jak se bude spojka chovat při nutnosti ultrapomalého manévrování v těsných prostorách, jaký - a zda vůbec nějaký - bude v pedálu cit. To všechno se dozvíme, až se s převodovkou iMT projedeme.