Článek
Princip je jednoduchý. Elektromobil připojený k elektrické síti se dobíjí ve chvíli, kdy je v ní energie dostatek a spotřeba není vysoká. To je typický případ denního nabíjení, kdy naplno svítí slunce. Automobil se v tom případě dobíjí do své plné hodnoty. Ovšem pak přijde špička, kdy slunce už není tolik a naopak odběr ze sítě je vysoký. Typicky ráno a večer, kdy lidé odcházejí nebo přicházejí z práce.
Tyto špičky pak pomáhají vykrýt právě nabité akumulátory automobilů zapojené do sítě. Jejich energie se přepouští do sítě. Samozřejmě že ne celá, ale jen část, a hlavně se snaží vykompenzovat prudké výkyvy.
V noci, kdy je proudu zase v síti dost a není zapotřebí, pak je akumulátor dobit naplno. Zákazníci, kteří jsou připojeni a nechají svůj automobil pracovat s chytrým nabíjením, jsou následně finančně odměňováni.
Tenhle princip je známý už dostatečně dlouho a počítá se s ním jako s jedním z nejdůležitějších prvků elektromobility, který bude zásadním způsobem ovlivňovat naše prostředí. Jenže dosud se tato technika nepoužila v rozsáhlejším měřítku. Problémem je připravenost rozvodné sítě, která musí být na takové decentralizované dobíjení/vybíjení připravena. Musí to umět uřídit. Bohužel u nás zatím takzvaný smart grid máme pouze ve Vrchlabí v testovacím provozu.
Renault ale právě začal s přípravou na první velký test takového systému. V holandském Utrechtu a na portugalském ostrově Porto Santo začne tento rok velký test. Na obou místech budou v první fázi připraveny dobíjecí stanice a patnáct vozidel Renault Zoe, které toto zpětné nabíjení dokážou. Stojany pro dobíjení jsou standardní, jen dostaly menší úpravu. Elektromobily pak musí umět pracovat jak s nabíjením přes zdířku, tak i s vybíjením.
Následovat budou další inteligentní sítě ve Francii, Německu, Švýcarsku, Švédsku a Dánsku, kde bude Renault spolupracovat na testovacích provozech těchto chytrých sítí.