Hlavní obsah

Elektromobily mohou vibrovat karoserií, aby napodobily dvanáctiválec, přemýšlí Aston Martin

3:24
3:24

Poslechněte si tento článek

Šéf značky Aston Martin odmítá umělé zvuky motoru u elektromobilů. Za vhodnější řešení považuje využití skutečných vibrací karoserie, které budou odpovídat frekvencím známým z dvanáctiválcových spalovacích motorů. Hlavní výzvou podle Adriana Hallmarka zůstává vysoká hmotnost elektromobilů.

Foto: Aston Martin

Aston Martin Vantage Roadster (ilustrační foto)

Článek

Aston Martin vyvíjí svůj první čistě elektrický model, který má představit ještě před rokem 2030. Na jeho vývoji spolupracuje s americkou značkou Lucid, která dodá klíčové komponenty jako elektromotory a měniče. Šéf automobilky Adrian Hallmark je nicméně přesvědčený, že i elektrický Aston Martin si zachová DNA značky.

Odmítá jít cestou umělých zvuků motoru či simulovaného řazení, které známe třeba z Hyundai Ioniq 5 N. Místo toho sází na skutečné fyzické vjemy.

„I bez umělého řazení nebo zvuku motoru vůz rezonuje. Nemyslím emocionálně, ale fyzicky,“ vysvětlil v rozhovoru pro britský Autocar. Pro budoucí elektrické astony je tak v plánu využití skutečných vibrací karoserie, které budou odpovídat frekvencím známým z dvanáctiválcových spalovacích motorů.

Aston Martin Valhalla přijíždí s plug-in hybridem o výkonu 1079 koní

AutoMoto

„Kdybyste zmapovali telemetrii dvanáctiválcového motoru z valkyrie, změřili frekvence a zabudovali je do struktury karoserie vozu, propojili je s polohou plynu a potlačili elektrické rušivé frekvence, cítili byste se přesně jako ve valkyrii nebo jiném dvanáctiválcovém autě,“ popisuje svou vizi Hallmark.

Věří, že bez umělých zvuků, ale pomocí skutečných vibrací karoserie a dalších struktur s frekvencemi stejnými jako u spalovacího pohonu lze vytvořit emocionální spojení. Ovšem ty vibrace budou pořád ve své podstatě falešné, vytvářené cíleně, nikoliv mimoděk fungováním pohonného řetězce.

Problém s elektromobily je v tom, že je velmi obtížné dosáhnout dynamického pocitu, který máte ze skutečně lehkého sportovního vozu.
Adrian Hallmark, šéf značky Aston Martin

Za největší výzvu považuje Hallmark hmotnost elektromobilů. „Největším problémem je hmotnost, protože všichni víme, že lehčí auto se prostě lépe ovládá, i při stejném výkonu,“ uvedl.

„Problém s elektromobily je v tom, že je velmi obtížné dosáhnout dynamického pocitu, který máte ze skutečně lehkého sportovního vozu. Hmotnost je nepřítel a u elektromobilů je součástí DNA.“ Řešením by mohly být solid-state baterie, které jsou lehčí a nepotřebují tak masivní chlazení. S nimi však nelze počítat u první generace elektrických modelů značky.

Zákazníci Aston Martinu jsou podle Hallmarka rozděleni do dvou táborů. První skupina elektromobily striktně odmítá, často jen proto, že jsou do nich tlačeni regulacemi. Jako movití klienti jsou zvyklí si prosadit svou a nařizování jim vadí. Druhý tábor je elektromobilům nakloněný, ten postupně roste.

Zajímavý je přitom posun ve vnímání plug-in hybridů. I zarytí příznivci čistě spalovacích motorů je začínají vnímat jako rozumný kompromis do doby, než budou muset přejít na čistě elektrický pohon. Je tedy zřejmé, že i tradiční výrobce exkluzivních sportovních vozů musí reflektovat měnící se preference zákazníků a nevyhnutelný příchod elektrifikace.

Vrcholná třída v Le Mans se plní jako nikdy dříve, svůj hypervůz ukázal i Aston Martin

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám