Článek
„Norsko bude první zemí na světě, která z trhu s novými automobily do značné míry smaže vozy s benzinovým a naftovým motorem,“ uvedla šéfka norského svazu elektromobilů Christina Buová.
Norsko je předním evropským těžařem ropy. Majitele aut se spalovacím motorem ale země trestá vysokými daněni, zatímco elektromobily osvobozuje od dovozní daně a od daně z přidané hodnoty, aby je zatraktivnila, i když některé poplatky byly v roce 2023 znovu zavedeny.
Tato politika funguje, protože je dlouhodobě konzistentní a protože ji nechávají v platnosti vlády různých politických přesvědčení, upozornili odborníci. Zemi pomáhá i skutečnost, že nemá vlivnou automobilovou lobby.
Elektromobil je příliš tichý, tisíce chevroletů musí do servisu
„Nejsme zemí, která vyrábí automobily, takže vysoké zdanění automobilů v minulosti bylo jednoduché,“ řekl Ulf Tore Hekneby, který je šéfem největšího norského dovozce automobilů Harald A. Moeller.
Buová dodala, že důležité bylo i to, že země zavedla pobídky, ale nezakazovala benzinová a naftová auta. „To by (lidi) naštvalo. Lidé nemají rádi, když jim někdo říká, co mají dělat,“ uvedla.
Norská politika zapříčinila, že na norských silnicích loni jezdilo více čistě elektrických aut než vozů s benzinovým motorem. Podle údajů úřadu pro správu silnic v prosinci tvořily elektromobily 28 procent všech automobilů, které v zemi jezdily.
Hlavními kupci automobilů se spalovacím motorem jsou v Norsku autopůjčovny, protože mnoho turistů elektromobily nezná, uvedl Hekneby.
Tesla vede
Nejprodávanějším vozidlem v Norsku byla loni Tesla Model Y. Crossover ještě před očekávanou letošní modernizací dosáhl 16 858 registrací, což představuje něco málo přes 13 % celého trhu. Následovala Tesla Model 3 (7264) a Volvo EX30 (7229). Volkswagen ID.4 zaznamenal jen o sedm exemplářů méně, zatímco Toyota bZ4X se umístila na pátém místě s 6007 prodeji.
Dobře si vedly i čínské značky, které se na prodeji nových aut podílely téměř 10 %, přičemž BYD se loni umístil na 13. místě. Xpeng se umístil na 15. místě, což znamená, že obě automobilky předčily Peugeot, Mazdu, Porsche, Kia a Lexus. MG vlastněné SAIC si zajistilo 10. místo s 4591 prodeji.
Nové návyky
Rostoucí podíl elektromobilů na norských silnicích znamená, že se tomu musely přizpůsobit i další sektory. Na čerpacích stanicích je stále více stojanů na čerpání benzinu a nafty nahrazováno rychlými elektrickými nabíječkami.
„Do tří let budeme mít nejméně tolik nabíjecích stojanů, kolik máme pump na pohonné hmoty,“ uvedl manažer největšího norského prodejce pohonných hmot Circle K Anders Kleve Svela. „Do několika let bude více než 50 procent všech automobilů v Norsku jezdit na elektrický pohon. Podle toho musíme rozšířit náš nabíjecí park,“ dodal.
Test geniální i otravné Tesly Model 3 po modernizaci
Pro řidiče ale přechod k elektromobilitě znamená, že v zimě jim kvůli chladnému počasí může nabíjení vozu trvat o něco déle. „Někdy mi chybí, že nemůžu jenom natankovat plnou a za pět minut vyjet,“ řekla agentuře Reuters na dobíjecí stanici firmy Circle K 28letá pečovatelka Desire Andersenová. „Ale s elektromobilem se mi jezdí pohodlněji. Je to lepší pro životní prostředí, naftová auta navíc smrdí.“
Přes polovinu nově zaregistrovaných vozů loni tvořily elektromobily i v Dánsku, uvedla s odvoláním na údaje z internetových stránek Bilstatistik.dk dánská oborová organizace Mobility Denmark. Loni činily 51,5 procenta ze 173 000 vozů prodaných v této severské zemi. Jen v prosinci to bylo 61,5 procenta. Podle šéfa organizace Madse Rörviga by letos podíl elektromobilů v Dánsku mohl přesáhnout 70 procent ze všech prodaných osobních vozů.