Článek
Automobilky BMW a Ford mají ještě letos dostat první předprodukční bateriové články s pevným elektrolytem. Cílí na to coloradská firma Solid Power, která je dodavatelem těchto součástek.
Dodávky ovšem nebudou určeny pro zástavbu do vozidel pro zákazníky, nýbrž k testování. Firma si na jejich výrobu postavila malou výrobní linku a hledá partnery, aby je mohla vyrábět ve velkém odhadem od roku 2026. Samozřejmě, pokud články projdou zkouškami.
Extrémní růst cen lithia brzdí snahy zlevnit elektromobily

K čemu je pevný elektrolyt? Na rozdíl od dnes běžně používaných lithium-iontových baterií, které mají elektrolyt kapalný, by ten pevný měl znamenat rychlejší nabíjení, větší energetickou hustotu a vyšší bezpečnost při případném průrazu baterie.
Do masové výroby zatím nic takového nebylo nasazeno, protože je obtížné vyvinout pevný elektrolyt, který by byl stabilní, inertní a zároveň dobře vodivý. Kromě toho je rizikem popraskání kvůli teplotní roztažnosti materiálů a taky je takový elektrolyt drahý - na článek vychází zhruba osminásobně dráž než klasický článek typu li-ion.
Panasonic masivně investuje do baterií pro elektromobily

Přesto výhody převažují a s masovou výrobou se dá cena snížit. Takže se spousta firem, jako LG, Samsung, Panasonic či Toyota, snaží vyvinout dostatečně spolehlivou baterii s pevným elektrolytem.
Ten ve článcích Solid Power je na bázi sulfidů, což není pro tento typ elektrolytu neobvyklé. Články také používají křemík na anodu a nikl, kobalt a mangan na katodu a podle firmy mají potenciál být levnější než lithium-iontové baterie.