Článek
Na dlouhé cestování si člověk pořídí „nafťáka“, pokud chce naopak jezdit jen ve svém nejbližším okolí, koupí auto s malým zážehovým motorem či elektromobil, může-li si ho dovolit, je to tak? Statistika Centra dopravního výzkumu (CDV) říká, že to není ani zdaleka celý příběh.
Tiskovou zprávou centrum informovalo, že průměrný roční proběh osobního auta plnícího normu Euro 6 - to jsou vozidla až osmiletého stáří - je za rok 2022 v Česku 14 569 kilometrů.
Průměrný roční proběh vozidel v ČR | ||
---|---|---|
Pohon | Prům. roční proběh vozidel s normou Euro 6 | Prům. roční proběh všech vozidel |
Benzín | 11 772 km | 7 643 km |
BEV | 12 386 km | 12 167 km |
PHEV | 13 940 km | 13 877 km |
HEV | 16 026 km | 15 804 km |
LPG | 16 303 km | 12 627 km |
Nafta | 18 332 km | 13 763 km |
CNG | 26 664 km | 22 071 km |
Celkem | 14 569 km | 10 239 km |
Spíš než celkový průměr je na tabulce ovšem zajímavé něco jiného. Jednak že majitelé elektromobilů s nimi ročně najezdí víc než ti, kteří mají auto na benzin. A jednak že nafta v ročním proběhu nevede - o osm tisíc kilometrů zaostává za vozy na CNG.
Automobilky vyzvaly pražský magistrát, aby nerušil bezplatné parkování elektromobilů
„Průměrné stáří vozidlového parku v oblasti osobních vozidel je v České republice 16 let, abychom při srovnání proběhů bateriových elektromobilů s ostatními palivy eliminovali velmi nízké proběhy zejména u starších (…) vozidel, srovnali jsme vozidla splňující emisní normu Euro 6, která vstoupila v platnost v září 2015,“ odůvodňuje rozhodnutí omezit stáří aut CDV v tiskové zprávě.
Průměry zjistilo z Celostátního informačního systému stanic technické kontroly, které při pravidelných prohlídkách vozidel zaznamenávají kilometrový proběh. Z čísla zaznamenaného při prohlídce před sledovaným obdobím a po něm se vypočte průměrný denní proběh a z něj je snadné spočítat průměr za rok.
Počet veřejných dobíjecích bodů v krajích | |
---|---|
Hl. m. Praha | 1036 |
Středočeský | 616 |
Jihomoravský | 449 |
Královéhradecký | 299 |
Moravskoslezský | 288 |
Jihočeský | 208 |
Ústecký | 163 |
Plzeňský | 161 |
Olomoucký | 146 |
Vysočina | 128 |
Pardubický | 114 |
Liberecký | 86 |
Zlínský | 77 |
Karlovarský | 59 |
Kromě statistiky ročního proběhu CDV zveřejnilo také údaje o tom, kolik je v Česku aktuálně veřejných dobíjecích bodů. Nepřekvapivě vede Praha s obrovským náskokem. Co do provozovatelů má v Česku nejvíce dobíjecích bodů PRE s 1252 body, následuje ČEZ s 1084 body a E.ON s 340 body.
Následují provozovatelé Ško-Energo, innogy, Teplárny Brno a Lidl s podílem v jednotkách procent. Celkem je v ČR 3830 veřejných dobíjecích bodů ve 2051 stanicích. Od ledna do konce dubna letošního roku přibylo 250 bodů ve 140 stanicích.
„Aktuálně je v České republice registrováno přibližně 17 tisíc bateriových elektromobilů a 11 tisíc plug-in hybridů,“ informoval Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.