Článek
V globálním měřítku chce 41 % spotřebitelů jako své příští auto elektrifikovaný či plně elektrický vůz, 50 % chce auto se spalovacím motorem, 2 % mají zájem o elektromobil s vodíkovými palivovými články (FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle) a 8 % si není jisto. Vyplývá to z výzkumu společnosti EY, kterého se zúčastnilo 9 tisíc lidí ve 13 státech.
Česká republika mezi nimi nebyla, ovšem nám geograficky blízké Německo ano. V něm má zájem o hybrid (HEV, Hybrid Electric Vehicle), plug-in hybrid (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle) či bateriový elektromobil (BEV, Battery Electric Vehicle) 38 % spotřebitelů, naopak 54 % lidí chce jako své příští auto benzínový nebo dieselový vůz.
V USA je tento rozdíl ještě větší – 28 % lidí je pro elektrifikované auto a 66 % lidí pro konvenční. Jak ukazují kompletní výsledky níže, nejvíce lidí je pro elektrifikované auto v Itálii (63 %) a nejméně v Austrálii (17 %).
Kompletní výsledky studie preference pohonu příštího auta | ||||
---|---|---|---|---|
Benzín/Nafta | HEV/PHEV/BEV | FCEV | Nerozhodní/Potřebují více informací | |
Globálně | 50 % | 41 % | 2 % | 8 % |
Austrálie | 75 % | 17 % | 1 % | 7 % |
Čína | 43 % | 48 % | 3 % | 5 % |
Indie | 65 % | 28 % | 2 % | 5 % |
Itálie | 28 % | 63 % | 0 % | 9 % |
Japonsko | 50 % | 42 % | 1 % | 7 % |
Jižní Korea | 32 % | 51 % | 5 % | 12 % |
Kanada | 59 % | 35 % | 0 % | 6 % |
Německo | 54 % | 38 % | 2 % | 7 % |
Nový Zéland | 59 % | 30 % | 0 % | 11 % |
Singapur | 35 % | 53 % | 2 % | 10 % |
Spojené království | 50 % | 40 % | 0 % | 9 % |
Švédsko | 42 % | 48 % | 1 % | 9 % |
USA | 66 % | 28 % | 1 % | 4 % |
Pro elektrifikovaná auta je to oproti loňskému září, kdy proběhla podobná studie, docela velký pokrok. Tehdy mělo zájem o hybridní nebo elektrické auto 30 % dotazovaných.
Důvod pro takový nárůst může být i v tom, že pandemie koronaviru zlepšila uvědomění ohledně životního prostředí u řady spotřebitelů. Podle závěrů studie 78 % těch, kteří jako příští auto chtějí jakýkoliv jiný než konvenční vůz, věří, že právě díky pandemii se více zajímají o životní prostředí.
Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko
Zpracovatel studie ovšem dodává, že jakýkoliv boom elektromobilů bude součástí širšího obnovení zájmu o auta bez ohledu na pohonná ústrojí. Důvod pro takovou změnu jsou podle něj měnící se vzorce mobility a vnímané riziko nakažení koronavirem – auto je z tohoto hlediska vnímáno jako bezpečný prostor pro cestování.
Tomu odpovídá také další závěr, který říká, že 50 % dotazovaných si chtějí pořídit auto, ať už nové nebo ojeté. Po první vlně pandemie, tedy zhruba před rokem, to přitom bylo jen 17 %. Navíc 65 % lidí, kteří mají zájem koupit si auto, tak chce učinit v nejbližších 12 měsících.
Pro zájemce o elektromobil je v globálním měřítku nejpodstatnější motivací životní prostředí. Na druhém místě jsou dotace a jiné peněžní benefity a na třetím dojezd elektromobilů. Paradoxně je dojezd elektromobilů na druhém místě v obavách, které lidi mají. První je zde obava z nákladů na vlastnictví, k nimž patří i pořizovací cena, a třetí obava z nedostatečnosti nabíjecí infrastruktury.