Hlavní obsah

Elektrománie pokračuje. Tohle je opravdu kompletně elektrický karavan

Do elektrománie se zapojuje stále více firem. Svůj elektrický vlak si nechce nechat ujet ani firma Dethleffs, která vyrábí karavany a obytné vozy. Ta představila první kompletně elektrický vůz.

Foto: Dethleffs

Dethleffs e.home

Článek

Základ je v Iveco Daily Electric. Pohání jej asynchronní třífázový elektromotor s kapalinovým chlazením o výkonu 80 kW. K dispozici jsou nejnovější akumulátorové nikl-chloridové baterie typu FIAMM s kapacitou 3 x 76 Ah při 400 V. Tyto plně recyklovatelné baterie lze nabíjet až 1500krát, což odpovídá běžné vzdálenosti přibližně 250 000 km.

Akumulátory jsou ale navíc doplněny superkapacitory. Tyto vysoce výkonné kondenzátory mohou absorbovat a vypouštět elektrickou energii rychleji než baterie, čímž zvyšují výkon vozidla a životnost baterií.

Bohužel nevíme, jaký je přesný dojezd vozu. Klasická dodávka jej má někde kolem 280 km. Kempingový vůz by snad podle nepotvrzených zpráv měl mít dojezd 165 km.

Foto: Dethleffs

Dethleffs e.home

V případě čistě elektrického provozu vozidla (řízení a bydlení) je zvlášť důležitá soběstačná výroba elektřiny. Dnes moderní fotovoltaika umožňuje efektivní výrobu energie. Pro použití v cestovním vozidle se však vztahují zvláštní požadavky. Dethleffs e.home je vybaven nejmodernějšími tenkovrstvými solárními články optimalizovanými pro mobilní použití. Na vozidle bylo instalováno 31 metrů čtverečních této speciální solární fólie, což odpovídá možnému výkonu přibližně 3000 W.

Ovšem elektřiny přece jen není nikdy dost, a tak musela firma hledat spoustu nových řešení, která dosud ve svých výrobcích nepoužila. Tak například je tu instalováno podlahové topení, které přihřívá interiér na nižší teplotu než klasické topení, ale přitom pocitově nijak nezaostává. Pokud je zapotřebí více tepla, jsou zde infrazářiče, které neohřívají vzduch, ale přímo povrch těla. Jsou tak mnohem ekonomičtější na provoz.

Foto: Dethleffs

Dethleffs e.home

Foto: Dethleffs

Dethleffs e.home

Kabina vozu je pak navíc vyrobena ze speciálního materiálu, který využívá latentní teplo. Přes den do sebe absorbuje teplo, které pak v noci vydává.

Samozřejmě že nesmí chybět hromada supermoderních legrácek ohledně konektivity, ale i třeba zajímavé fólie ve sklech. Stejně jako všechno ve voze, lze ovládat i fólie přes tablet. A stačí jediný stisk tlačítka a okna se zatmavují jako ochrana proti slunci nebo zcela zčernají a jsou neprůhledná.

Související témata:

Výběr článků

Načítám