Článek
„V České republice bylo loni registrováno 27 nových nákladních elektrických vozidel, historicky nejvíce. Po šesti registracích si připsaly Fuso, Mercedes-Benz a Volvo, zbytek pak připadal na ostatní značky. V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 98, v Maďarsku 27 a na Slovensku 25 nákladních elektromobilů,“ uvedl Lukáš Kadula z CDV.
V celé EU lidé loni registrovali 7516 nových elektrických nákladních aut, meziročně to je o 4,6 procenta méně. Podíl na celkovém počtu registrací nákladních aut dosáhl 2,3 procenta.
„Zatímco některé země, jako například Německo, Itálie a Švédsko, zaznamenaly výrazný nárůst registrací nákladních elektromobilů, například ve Francii a Nizozemsku došlo k výraznému propadu. V případě Francie o 57,4 procenta, u Nizozemska o 42,3 procenta. To vedlo k celkovému poklesu registrací elektrických nákladních vozidel v EU,“ uvedl Kadula.
Za volantem elektrického náklaďáku Scania: Budoucnosti stojí v cestě infrastruktura
Zatímco na nákup osobních elektromobilů a elektrododávek byly vypsané dotace, na nákup nákladních elektromobilů zatím žádný dotační program není. Menší zájem o ně způsobuje pravděpodobně i nedostatečná síť dobíjecích stanic pro nákladní automobily.
Na vybudování rychlodobíječek pro nákladní auta na elektřinu vypsalo loni ministerstvo dopravy výzvu v programu Doprava 2021-2027, v níž vyčlenilo 540 milionů korun. V pondělí byla ve stejném programu vypsána další výzva, která na vybudování rychlodobíječek pro nákladní automobily vyčleňuje 400 milionů korun.