Článek
Zatímco někteří výrobci elektrických náklaďáků se u elektropohonu soustředí na menší vozy či na takové použití, při kterém se nenajezdí velké porce kilometrů, německá značka MAN se připojuje ke švédskému Volvu a do nákladní elektromobility se vrhá rovnou s králem - s tahačem návěsů. Po zimním testování s ním začala jezdit po německých veřejných silnicích.
„V roce 2030 bude až 50 % vozidel, která prodáváme v Evropě, elektrickými náklaďáky. Ale samozřejmě je důležité, abychom k tomu měli správnou infrastrukturu,“ říká Alexander Vlaskamp, předseda představenstva MAN.
„Urgentně potřebujeme nejméně 50 tisíc vysokovýkonných, megawattových dobíjecích stanic napříč Evropou,“ dodává. Třebaže takové zatím nejsou k dispozici, elektrický MAN je na tak silné nabíjení připraven.
První elektrické popelářské auto jezdí v Brně. Je drahé, ale vyplatí se
Firma je součástí projektu na výstavbu nabíječek podél dálnice A2 mezi Berlínem a Porúřím, které budou dost výkonné na to, aby dokázaly baterie nákladního auta dobít během pětačtyřicetiminutové povinné zastávky. „Infrastruktura je alfou a omegou a potřebujeme celkovou koncepci, společnou řeč s energetickým průmyslem i s vládou o plánování,“ dodává Vlaskamp.
Tahač návěsů není jedinou variantou představeného vozu, kterou firma plánuje. Bude mít v nabídce i podvozky uzpůsobené k přestavbě na potravinové cisterny či popelářské vozy.
Navzdory dubnovému představení není sériová výroba stroje až tak blízko. Má začít v roce 2024 v závodě v Mnichově a elektronáklaďáky mají sjíždět ze stejné výrobní linky, kde se vyrábí konvenční dieselové. Už v lednu firma oznámila, že prodala desítku elektrických tahačů logistické společnosti DB Schenker.