Článek
Lotus Elise, sporťák s motorem uprostřed a hmotností necelých 800 kilogramů, si v devadesátých letech získal zástupy fanoušků. Společnost pokračovala v jeho evoluci další desetiletí, než ho kompletně vyřadila z produkce v roce 2021. Tou dobou už ale vyvíjela jeho čistě elektrického nástupce.
Elektrický sporťák s označením Type 135 měl být původně uveden již v roce 2026, později došlo k odkladu na rok 2027. Nyní se však zdá, že by se premiéra mohla opět posunout. V rozhovoru pro Autocar to nepřímo naznačil šéfdesignér společnosti Ben Payne.
Při současných technologiích jsou totiž baterie pro elektromobily příliš velké a těžké, což je něco, s čímž se značka nechce u svého sportovního vozu smířit. Právě důraz na nízkou hmotnost je totiž pro značku Lotus a model Elise charakteristický. „Technologie v současné době neumožňuje přesvědčivě znovu vytvořit tento model,“ uvedl Payne.
Dnešní technologie podle jeho slov nahrávají především větším crossoverům a SUV modelům, které díky vyšší stavbě snadno schovají velké baterie ukryté v podlaze. Současně u nich nevadí ani vyšší hmotnost. Nástupce modelů Elise a Emira by však měl opět nabídnout kompaktní rozměry, nízkou hmotnost a skvělý řidičský zážitek.
Pro značku by se řešením mohly stát tzv. solid-state baterie, tedy baterie s pevným elektrolytem, které mají vyšší energetickou hustotu. Podobné baterie pro elektromobily by tak mohly být menší a lehčí, což je pro automobilku klíčové. Na vývoji těchto baterií se ale zatím stále pracuje.
Payne v rozhovoru odmítl potvrdit, zda bude premiéra plánovaná na rok 2027 znovu odložena. Podle jeho slov by mělo být na 100 % možné stihnout tento termín, současně ale dodal, že to nebude vůbec jednoduché. A to zejména s ohledem na obchodní stránku.