Hlavní obsah

Elektrický Lotus Elise se nejspíš znovu opozdí, čeká se na baterie

Sportovní vozy Lotus Elise se proslavily důrazem na nízkou hmotnost, při současné technologii baterií je však pro značku velmi komplikované navázat na jejich původní charakter.

Foto: Lotus

Lotus Elise Sport 240 Final Edition (ilustrační foto)

Článek

Lotus Elise, sporťák s motorem uprostřed a hmotností necelých 800 kilogramů, si v devadesátých letech získal zástupy fanoušků. Společnost pokračovala v jeho evoluci další desetiletí, než ho kompletně vyřadila z produkce v roce 2021. Tou dobou už ale vyvíjela jeho čistě elektrického nástupce.

Elektrický sporťák s označením Type 135 měl být původně uveden již v roce 2026, později došlo k odkladu na rok 2027. Nyní se však zdá, že by se premiéra mohla opět posunout. V rozhovoru pro Autocar to nepřímo naznačil šéfdesignér společnosti Ben Payne.

Při současných technologiích jsou totiž baterie pro elektromobily příliš velké a těžké, což je něco, s čímž se značka nechce u svého sportovního vozu smířit. Právě důraz na nízkou hmotnost je totiž pro značku Lotus a model Elise charakteristický. „Technologie v současné době neumožňuje přesvědčivě znovu vytvořit tento model,“ uvedl Payne.

Dnešní technologie podle jeho slov nahrávají především větším crossoverům a SUV modelům, které díky vyšší stavbě snadno schovají velké baterie ukryté v podlaze. Současně u nich nevadí ani vyšší hmotnost. Nástupce modelů Elise a Emira by však měl opět nabídnout kompaktní rozměry, nízkou hmotnost a skvělý řidičský zážitek.

Pro značku by se řešením mohly stát tzv. solid-state baterie, tedy baterie s pevným elektrolytem, které mají vyšší energetickou hustotu. Podobné baterie pro elektromobily by tak mohly být menší a lehčí, což je pro automobilku klíčové. Na vývoji těchto baterií se ale zatím stále pracuje.

Payne v rozhovoru odmítl potvrdit, zda bude premiéra plánovaná na rok 2027 znovu odložena. Podle jeho slov by mělo být na 100 % možné stihnout tento termín, současně ale dodal, že to nebude vůbec jednoduché. A to zejména s ohledem na obchodní stránku.

Lotus Evija si připsal rekord, na Nürburgringu už jsou rychlejší jen závodní vozy

AutoMoto

Elektrický Lotus Emeya je králem v rychlosti nabíjení

AutoMoto
Související témata:
Lotus Elise

Výběr článků

Načítám