Hlavní obsah

Elektrický hyundai si chce došlápnout na lamborghini

První ostrý elektromobil divize Hyundai N se v letošním roce vydá na legendární závod do vrchu Pikes Peak, kde segmentu produkčních SUV dosud vládne Lamborghini Urus.

Hyundai Ioniq 5 N míří na Pikes PeakVideo: Hyundai

Článek

Hyundai Ioniq 5 N už nás o svých kvalitách přesvědčil během prvních jízd, v rámci kterých jsme se vydali i na zakroucený okruh ve Španělsku. V červnu se ale americké zastoupení značky vydá hned s několika kusy ostrého elektromobilu na slavný „závod do oblak“, jak se také někdy přezdívá americkému závodu do vrchu Pikes Peak International Hill Climb.

Automobilka na závod pošle celkem čtyři vozy, přičemž dva budou sériové a dva upravené. Sériové vozy budou usilovat o rekord mezi produkčními SUV/Crossovery, přičemž v tomto segmentu zatím chybí elektrický rekordman.

Titul mezi spalovacími vozy pak drží Lamborghini Urus Performante s časem 10:32.064. Značka Lamborghini ovšem na slavný vrch zaútočila během vlastní akce, nikoliv během oficiálního závodu.

Za volantem Hyundaie Ioniq 5 N: Elektrický rošťák vyvolal velké nadšení i malé rozpaky

Testy

Sériové vozy budou kvůli bezpečnosti vybaveny závodní sedačkou, šestibodovými pásy, bezpečnostním rámem a hasicím systémem, nárůst hmotnosti ale vykompenzuje absence zadních sedadel. Po technické stránce ale půjde o sériové stroje. Dvojici speciálně upravených modelů automobilka teprve představí.

Za volantem sériových vozů budou sedět Paul Dallenbach, čtyřnásobný vítěz na Pikes Peak, a Dani Sordo, trojnásobný šampion WRC rally. Upravené speciály budou řídit Robin Shute, trojnásobný šampion na Pikes Peak, a Ron Zaras, společník Kena Blocka.

Zejména jízda sériových vozů by však mohla být mimořádně zajímavá. Lamborghini Urus má sice lepší poměr výkonu a hmotnosti, rychlejší zrychlení z 0 na 100 km/h, pomáhá si natáčením zadních kol a automobilka si sama zvolila ideální termín pro jízdu. Elektromobil má ale nižší těžiště, lepší rozložení hmotnosti, je překvapivě lehčí a reaguje okamžitě.

Velkou výhodou pak může být i imunita elektrického pohonného systému vůči řidšímu vzduchu ve vyšší nadmořské výšce, který spalovacím motorům ubírá nemalý kus výkonu.

Během závodu dlouhého bezmála 20 kilometrů, na kterém musí závodníci zdolat 156 zatáček, je přitom čeká převýšení 1440 metrů a cíl je v nadmořské výšce 4302 metrů.

Modernizované Lamborghini Urus stanovilo rekord na Pikes Peaku, je nejrychlejším SUV

AutoMoto

Test Lamborghini Urus: Býk na chůdách

Testy

Výběr článků

Načítám