Článek
Elektromobily budou stále rozšířenější. Musíme se na to připravit my, ale i města a dopravní firmy. K elektromobilům brzo přibudou i elektrické nákladní vozy a dnes již provozované elektrobusy se rozšíří z měst i na dálkovou dopravu. Jenže zatím největším problémem je dojezd na jedno nabití.
Americká firma Proterra ale postavila dálkový dvanáctimetrový autobus Catalyst E2, který je vybavený monstrózním souborem akumulátorů. Ty mají neskutečnou kapacitu 660 kWh. Na nich firma spolupracovala s koncernem nejzkušenějším – LG Chem, tedy jedním z trojice největších výrobců akumulátorů na světě. Společně se jim podařilo vytvořit akumulátorový set o vynikajícím poměru 160 W/kg, což je hodnota, která je špičkou na dosavadním trhu.
Jistě, celý rekord byl bez cestujících a v ideálních podmínkách (jel se na testovacím okruhu firmy Navistar v New Carlisle ve státě Indiana), ale i kdyby byl dojezd s cestujícími a v reálném provozu poloviční, jde o velký úspěch. Vždyť i dobíjení pomocí speciální rychlonabíječky by nemělo překročit pět hodin.
Proterra vypočítala, že za dobu životnosti autobusu tenhle model dokáže ušetřit dopravní firmě až 237 000 dolarů (asi 5,2 miliónu korun) proti autobusu s klasickým spalovacím motorem.
Tohle ale není jediný rekord značky. Proterra je firma, která se zabývá přímo výrobou elektrických autobusů, s nimiž vcelku pravidelně sbírá rekordní tratě. V roce 2015 to bylo 415 kilometrů, minulý rok už 970 kilometrů a letos poprvé pokořili hranici tisíce mil na jedno dobití (nejprve to bylo 1630 km, nyní 1772 km).