Článek
Nové jméno oznámila automobilka z Ingolstadtu v pondělí, kdy bylo patrné, že pod označením Audi Q8 e-tron se neskrývá větší SUV než Q7 ani elektrická verze kupé-SUV Q8. Patří středně velkému elektrickému SUV, modernizovanému e-tronu.
Původní strohé označení e-tron už pro vůz vyráběný od roku 2019 nestačí, Audi tímto přídomkem jmenuje všechny elektromobily ve své nabídce.
Vůz je pochopitelně stále založen na platformě MLB, kterou sdílí s modely se spalovacími motory, a ještě několik let tak Audi bude pro elektromobily používat celkem tři platformy, tedy i kompaktní MEB a luxusní PPE, potažmo odvozené J1 pro e-tron GT.
Změny hlavně na přídi
Q8 e-tron má aktualizovaný design karoserie, změnila se především příď. Maska má nyní samotěsnicí systém a elektrické žaluzie, které se uzavírají kolem chladiče. Přední světlomety mají nový podpis a najdete i osvětlené části mřížky chladiče.
Automobilka rovněž dodala i aerodynamické detaily, aby ve srovnání s verzí před modernizací mělo Q8 e-tron koeficient aerodynamického odporu 0,27, ve srovnání s 0,28. Hodnota Sportbacku klesá na 0,24 z 0,26 u dřívějšího modelu.
Interiér se změnil minimálně. Na trzích, kde jsou povoleny, jsou k dispozici zadní boční kamery místo zrcátek a jejich displeje jsou na každé straně kabiny.
Zvyknete si na kamery místo zrcátek? Novinku od Audi jsme otestovali v pražském provozu
Vůz bude mít uhlíkově neutrální certifikaci v Evropě a USA. Kabina používá recyklované materiály pro izolaci, tlumení hluku a koberce. Dekorace nad středovým displejem částečně pochází z PET lahví.
Sada asistenčních technologií pro řidiče zahrnuje nový systém dálkového parkování. Zákazníci mohou technologii ovládat ze smartphonu, aniž by byli v autě.
Větší baterie
Q8 e-tron je k dispozici se dvěma kapacitami baterie a třemi možnostmi pohonu. Q8 50 e-tron a Sportback mají dva elektromotory a systémový výkon 250 kilowattů, 335 koňských sil v režimu Boost a 664 newtonmetrů točivého momentu.
Baterie má využitelnou kapacitu 89 kilowatthodin oproti dřívějším 69 kWh, celkově 95 kWh. V testu WLTP poskytuje toto nastavení 491 kilometrů oproti dřívějším 341 km pro praktičtější karoserii a 505 kilometrů pro Sportback.
Test Audi e-tron: Skvělé auto do nepřipravené doby
Q8 55 e-tron a Sportback produkují až 300 kW, 402 k. Dostanou baterii se 104 kWh oproti 86 kWh před faceliftem, celkově 114 kWh. Ta poskytuje dojezd 582 kilometrů, respektive 600 kilometrů. Před faceliftem ujel e-tron v této motorizaci 440 km.
A konečně SQ8 e-tron a jeho protějšek Sportback mají tři elektromotory – jeden na přední nápravě a dva na zadní. Toto nastavení znamená 370 kW, 496 k výkonu a 973 Nm. Vozidla využívají baterii o kapacitě 104 kWh a mají dojezd 494 kilometrů, respektive 513 kilometrů.
Test Audi e-tron S Sportback: Když dojezd není prioritou
Model 50 dosáhne rychlosti 100 kilometrů za hodinu za 6,0 sekund, 55 zkrátí tento čas na 5,6 sekundy a SQ8 e-tron je na stovce už za 4,5 sekundy. Varianty 50 a 55 mají omezenou maximální rychlost na 200 km/h. SQ8 posouvá hranici na 210 km/h.
Modely Q8 50 e-tron lze nabíjet ze stejnosměrné rychlonabíječky výkonem až 150 kW. Varianty 55 a SQ8 s větší baterií zvyšují toto číslo na 170 kW. To znamená dojezd 420 kilometrů po připojení po dobu 31 minut.
Vozidla se standardně mohou nabíjet 11 kW na střídavý proud. Kapacita 22 kW je volitelným vylepšením.
Q8 e-tron jezdí na vzduchovém podvozku. V závislosti na situaci může měnit světlou výšku o 76 milimetrů. Audi také upravilo převod řízení pro rychlejší odezvu.
Novinka se na trh dostane v únoru za dosud nezveřejněnou cenu.