Článek
Při premiéře ve švédském hlavním městě Stockholmu se oficiálně poprvé ukázal nový elektrický model EX90.
Auto například poprvé ukazuje nový design přední masky Volva s čelními světlomety. Velkou roli zde ale hrála také aerodynamika, která je u elektromobilů nezbytná. I proto je v přední části několik vdechů. Auto má také zapuštěné kliky dveří a proporce karoserie vycházejí ze zlatého řezu.
Co se pohonu týče, auto bude zprvu k dispozici ve dvoumotorové verzi Performance, která nabídne výkon 517 koňských sil a 910 Nm točivého momentu. Nejvýkonnější model dále nabídne baterii s kapacitou 111 kWh.
Současné Volvo XC90 zůstane v nabídce vedle elektrického nástupce
Dojezd na jedno nabití se bude pohybovat nad hranicí 500 kilometrů. Slibovaných 600 kilometrů dosáhne slabší varianta s výkonem 490 koní.
Jednou z hlavních vlastností auta je také bezpečnost. Auto spoléhá na šestnáct ultrazvukových senzorů, pět radarů a osm kamer, vše spojeno se systémem laserového radaru, lidaru.
Ten je mimo jiné hlavní zárukou autonomní jízdy třetí úrovně. Vůz by měl v ideálním prostředí vidět až 250 metrů přede sebe, a to i v naprosté tmě. Velkou výhodou je třeba detekce velmi malých předmětů na silnici se systémem včasného varování řidiče.
Volvo zamezí úmrtím z horka v autě. Auto rozpozná, když v něm někdo zůstane
Volvo by z EX90 chtělo mít nejbezpečnější auto na současném trhu. Tomu nahrává i skutečnost, že v kabině řidiče hlídají vestavěné kamery. Ty pak poznají únavu, zdravotní potíže nebo intoxikaci. Auto při podobných stavech řidiče postupně intenzivněji upozorňuje, a pokud nereaguje, bezpečně zastaví.
Ceny zatím automobilka nezveřejnila, novinka se na jednotlivé trhy dostane v příštím roce.