Článek
Švýcarská společnost Futuricum si ve spolupráci s Continentalem a logistickou firmou DPD připsala záznam v Guinnessově knize rekordů, a to za největší vzdálenost ujetou s elektrickým nákladním autem na jedno nabití bez solárních panelů. Je to 1099 kilometrů, ovšem nikoliv v reálném provozu.
Rekordu dosáhlo upravené Volvo FH se dvěma nápravami a čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 680 koní na testovacím oválu Continentalu – ten dodal pneumatiky s extra nízkým valivým odporem – nedaleko Hannoveru. Ovál má délku 2,8 km a dva řidiči, kteří se střídali po 4,5 hodiny, ho objeli celkem 392krát v průběhu 23 hodin. Průměrná rychlost tedy byla 50 km/h.
Už z těchto informací je jasné, že rekord nemá příliš velkou váhu pro reálný provoz. Tím spíš, když podle webu Futurica bylo auto prázdné – jeho pohotovostní hmotnost byla 15,5 tuny. Zatížení vozu nákladem či případný přívěs mají přitom na dojezd na jedno nabití zásadní vliv. Ovál navíc samozřejmě nemá převýšení a ostatní provoz.
Rekord by tedy měl jinou hodnotu, pokud by baterie vozu byly jinak velké. Ty použité měly kapacitu 680 kWh. Takovou baterii by člověk u rychlonabíječky s výkonem 50 kW – ty jsou v Česku nejrozšířenější – nabíjel více než 13 hodin. Přesto tento rekord má údajně dokazovat, že elektrická kamionová doprava je možná.
Rekord ovšem není úplně nesmyslný. Volvo, které jej dosáhlo, skutečně jezdí po silnicích, a to ve službách DPD mezi depem v Möhlinu u Basileje a distribučním centrem v Buchsu u Curychu, což je asi 54 km.
Pro srovnání, podobný rekord pro elektrické osobní auto je 1608,54 km a pro autobus 1018 km, v obou případech bez solárních panelů na vozidle.